:: BeRaKhiRnYa 2009~BeRMuLaNya 2010 ::

Emm..diri ini mengaku agak sibuk kebelakangan ini...
dah beberapa hari tidak menjenguk laman ini...
tak tahu la lepas ni berpeluang atau tidak...
meluangkan masa di laman ini...
hari ni 31 Disember 2009..
menghabiskan masa jalan2 bandar KT...
bersama mak su..naik moto je cz jln jem..
huhuhu..lecek naik kete..ssh nk parking..
byk memory tahun 2009...huhuhu..
memory di KT..(Kuala Terengganu..)
bersama-sama family di kampung..
suasana kampung..hidup di kampung..
aku pasti merindui memory ini bt selama-lamanya...
tersemat rapi di dalam hati..ada duka..ada suka...
tahun 2010 membuka tirai perasmian...


:: SaBaRKaH aKu??? ::


"Jika kita meminta kesabaran,Allah akan memberikan ujian & kepayahan dalam hidup untuk kita lalui".
Aku masih ingat kata2 ini yang ditulis asalnya dalam bahasa Inggeris. Benar sekali...setiap kali dalam do'aku, tidak akan kutinggalkan permintaan agar dikuatkan kesabaranku selain iman dan taqwa kepada Allah sejak aku pandai berdo'a.Permintaan ini sudah sebati dan akan lahir dgn spontan dalam setiap doaku. Sejak itu jugalah aku menerima ujian demi ujian dalam hidup yang menguji sejauh mana kesabaranku. Makin lama makin berat ujian yang diterima & pernah suatu masa aku hampir tergolong dalam golongan hambaNya yang berputus asa & kecewa. Timbul rasa bahawa Allah sengaja menyiksaku.
Alhamdulillah aku disedarkan olehNya bahawa ini adalah untuk memenuhi permintaanku selama ini iaitu melayakkan diriku bersama golongan as-sabirin ( orang-orang yang sabar). Jika aku menarik diri dari ujian2 Allah, pasti aku tidak akan menikmati kesabaran itu...& bermakna itu berjanggah dgn apa yg kupinta...Seperti seorang pelajar yang bercita2 untuk belajar di universiti tapi tak sanggup menghadapi peperiksaan UPSR , PMR dan SPM. Sudah tentu hasratnya akan kecundang. Jika diteliti, di alam persekolahan pun , makin sukar aras peperiksaannya jika kita ingin meraih kejayaan di dunia .Inikan pula untuk mendapat kejayaan di dunia & akhirat. Bila diingatkan hal ini, jiwaku menjadi kuat semula & terus bersemangat melalui segala ujian hidup. Kucuba memikirkan nikmat kesabaran yang bakal dikecapi melebihi sakitnya ujian yang dilalui. Betapa nikmatnya bila memperolehi pekerjaan & mendapat gaji yang mencukupi selepas berjaya dalam semua kepayahan semasa belajar...Betapa gembiranya seorang ibu yang selamat melahirkan bayinya selepas bersusah payah mengandungkannya...Suatu nikmat yang tidak terucap...& terlalu manis bagi yang melaluinya..

" Selepas kepayahan, ada kesenangan ".
Maksud firman Allah ini sentiasa berkumandang di telingaku dan memenuhi jiwaku.
Aku yakin sungguh2 bahawa ujian yang berat untuk hamba yang kuat & mampu kerana aku amat yakin dgn janji Allah bahawa Allah tidak akan memberati hambaNya dengan sesuatu yang ia tidak mampu menanggungnya. Hal ini menambahkan kekuatanku untuk teruskan kehidupan ini. Bila ditimpa ujian & musibah, aku cuba rasakan bahawa Allah sedang melihatku & tidak meninggalkanku sendirian...Bahagianya sentiasa dalam perhatian Allah dan dekat dengan Allah.
" Ya Rabb, kuatkan iman & taqwaku,tingkatkan kesabaranku dan kurniakanlah kebaikan kepadaku di dunia & di akhirat". Amin ya Rabbal 'alamin

:: SeVeN WonDeRs ::



Bertapa besarnya Kuasa Tuhan yang menganugerahkan kita sebagai hambanya,
akal dan fikiran sehinggakan hambanya mampu mencipta dan mereka benda
yang di luar kemampuan, semua itu adalah KekuasaNya yang memberi ilham....
Maha Suci Allah Yang Maha BerKuasa Lagi Maha Mengetahui...Subhanallah..

:: SaLaM MaaL HiJRaH ::


Tahun ni sambut maal hijrah hanya di rumah...
seperti biasa baca doa akhir dan awal tahun..
semoga semua perkara y terjadi tahun 1430H...
menjadi iktibar pada diri ini...aminnn..
SALAM MAAL HIJRAH 1431H/2009

:: CiNTaLaH iLLaHi ::

Rasa cinta
Adalah satu anugerah tuhan pada hambaNya
Dan kerananya manusia sanggup apa saja
Asalkan dia memiliki apa yang dicita

Kerna cinta

Sanggup berkorban apa saja, harta dan nyawa
Setiap detik hanya memikirkan tentang si dia yang tercinta
Ingin bersama sepanjang masa

Tetapi pastikah cintamu dihargai

Mungkinkah si dia kan tetap setia
Setelah kau serah jiwa dan ragamu
Mungkinkah kau pastikan tidak kan dihancurkan

Jika kau mencintai bunga

Sedarlah engkau bunga itu kan layu

Jika kau cintakan manusia

Sedarlah suatu hari dia kan pergi

Jika kau mencintai harta

Harta itu nanti kau akan tinggalkan

Jika kau mencintai Ilahi

Hanya Dia yang akan kekal abadi
Cintailah Ilahi


:: EnGaGeMenT & ConVoCaTioN ::


Pertunangan Sepupu Sebelah Mak...
Nurulhuda Ab. Wahab (Terengganu)
& Mohd Fadhil (Hulu Langat)


Konvokesyen Adik No.3...
Mohd Rahim Ab Rahman...
PSMZA (Dungun, K.Trg)

:: SaNTai2 WiTh FmLy ::




masa ni g jalan2 kat lata belatan..watterfall..mkn pg kt sna..
ondway balik ikut jln pantai..singgah makan tghari kt pantai..
pastu singgah kt TTI (Taman Tamadun Islam)...
first time bwa mak g jln TTI..huhuhu..
last..naik paddle boat...lenguh kaki mengayuh..
balik umh terus tido seme...Zzzz...

:: PC RoSaK :D ::



haa...ni la gambar pc aku y rosak..selalu sgt dah rosak...
agk nyer nk kene tukar la ni...huhuhu....
dah semingggu rosak..tp bt ignore jer....
semalam baru repair...sebelum ni dah repair dah...
tp tak jadi...check RAM,..tak jadi gak...
check processer..tak jadi gak..
check power supply..ok je..
check fan pc...ok jgk...
emmm....tak tahu la...
dah bersihkan RAM gn pemadam...
tak jadi gak..(pelan sgt kot aku padam..hihihi...)
dulu bt jadi je..last2 suruh adik bt...
malas dah nk fikir...biar dia je uruskan..
emm..check punyer check....
hampeh tul!!...benda alah ni y rosak....
dah selalu sgt rosak...port dia pun dah longgar...
sbb selalu sgt buka...ishishish.....
haaa...benda kt bawah ni la...

RAM rupe nyer...dah tu pakai 2 slot lak tu..
ssh nk detect y maner satu rosak..kdg2 dua2 blh pakai..
kdg2 detect satu je...emm pc dah lama cam tu la...
tgu msa nk kne upgrade...dah siap bersih RAM...
pasang ok la balik..pastu format terus....
(mmg hajat nk format pun...)
alhamdulillah...ok dah pc kat rmh..
leh la bt kje...dgr nasyid n lagu2...

*usia pc tu dah 5 tahun..mmg dah uzur..huhuhu*

:: CLeaNeR (0_0 ) ::

Hehehe....
today
aku jd cleaner...
cleaner tuk rumah...
seme keje buat...
huhuhu...

# first # ~pagi
kene kerah g tangkap ayam...
kat reban kt belakang rumah..
sbb ayam tu sakit...
kena taun agak nyer..
wabak dek banjir baru2 ni..
dah 2 ekor mati semalam..
dan hari ni 2 ekor sakit...
seekor nazak...
huhuhu...

# second # ~ nk masuk tghari
sapu laman rumah gn angah...
dah siap sapu, bakar sampah...
ish3 tak tahu lak rumah aku ni byk sampah...
dah tu dua tiga kali hidupkan api...
baru nyala...susah tul nk hidup...
sbb daun kering seme lembap..
kene embun tak abis lg..huhuhu..
tgu punyer tgu..
baru abis dibakar sampah...
yeesss..selesai satu kje..
(tu pun pas puas kene leter gn mak
baru buat kje ni..hehehe)

# third # ~ tghari
g bahagian bawah rumah...
mak aiii....dashyat tul...
(tu lah..sbb lama sgt tak jenguk..khikhikhi)
jd insect killer...cari sarang semut, lipas n anai2...
ish3 byk sungguh binatang nii!!..geli lak tgk..
round satu rumah..habis sembur tepi rumah...
bau tu jgn ckp la...sakit lubang hidung...
huhuhu...cam ghost hunter lak..hihi..
badan pun dah berbau....bucuk!!..

*cukup tuk hari ni....sok lak smbg kje..huhuhu..
nak makan tghari lak...adik n ajah y masak..
emm..lapar ni!!..hehehe..

:: BoSaN!!!! ::

Lama nyer kena tggu...
tak tahu nk bt pe...bersabar je laa...
mudah2an Allah permudahkan segala urusan ku...
ku setia menunggu mu 'posmen'....huhuhu...
sambil layan fb...sambil dgr nasyid...
sambil main games...sambil chating...
emmm......pe nk bt lg ye....
maner idea ni???
cpt bg idea menarik!!!



kata hati : pe kata baca buku ke, novel ke, jalan2 ke,
kemas umh ke, jahit baju ke, masak2 ke....emm byk kje tu....

:: BaNJiR Di KaMPuNgKu ::




Dah beberapa hari hujan tak berenti....
dan air pula semakin naik...
sedikit demi sedikit...
huhuhu....

hari ketiga hujan y berterusan tu...
hujan mmg lebat sgt....

sekejap je air dah melimpah...
dasyat tul keadaan masa tu...
kete pun tak lepas nk msk dlm kg....

semua kete dah letak kt tepi jln besar...

takut nnt masuk air...

budak2 lak suka sgt la....
sbb dpt main air...
boleh katakan 3 hingga 4 kali mandi hujan...
baju tu jgn dikata laaa....

asyik tukar ganti je....
hehehehe....
setahun sekali....
biasa laa tuuu....

dalam ptg sikit tu...
hujan mula berenti...

jd nyer banjir tak teruk cam thn lps la....

mujur sgt....klu tak..penat la nk berkemas....

hehehehe....

p/s : tgk la gmbr kt atas tu....banjir kecik je...huhuhu...

:: SeLaMaT HaRi RaYa AiDiLadHa ::



salam hari raya kepada semua....
hari ni pas sembahyang raya duk main internet je...
huhuhu.....duk main games.....save time tuk sok...
ada misi besar esok...huhuhu....
hari ni main puas2 dulu...heheheh...
malam ni tgk citer 'Nur Kasih' dulu...
baru mulakan misi....heheheh

**seme kakitangan dah balik!!!..yesss!!!...**

:: RaYa HaJi ??? ::

emm...nampak nyer cuaca hari ni ok....
dah tak hujan....
baru hari ni matahari muncul...
hampir seminggu hujan dan mendung je....
banjir pun besar kt negeri ku...
sib baik rumah tak banjir tahun ni...
(tak leh la nk main air cam tahun lepas...huhuhu)
jadi bleh la fikir pasal nak sambut raya korban....
tahun ni sembelih sekor lembu bt korban...
tu semua rancangan mak...
akhir nyer jadi jugak...hehehehe...
y masuk bahagian ayah,mak,along,angah,aku n mak su...
dah beli sebahagian bahan2 nk bt makan-makan...
cuma menu dia kurang pasti lagi...
kena tanyer semua...pe y best...huhuhu...
hari ni semua dikerahkan mengemas rumah...
sbb dah tak cam rumah..huhuhu...
ni tgh fikir menu pe nk masak hari jamuan tu....
fikir!!! jgn tak fikir!!!...:b

p/s:klu msk sup daging+tulang,daging msk merah,
rendang daging,daging msk kicap,goreng je lah??

:: NeW DeSiGn ::






alhamdulillah...
akhirnya bejaya jugak aku mengupdate blog ni....
setelah beberapa hari berikhtiar sendiri....
satu kepuasan pd diri ku...
hehehehehe....
ni la hasil dari mengisi masa lapang...
(sbb skrg byk duk rumah...xde keje..huhuhu...)
dulu tak berpeluang....sibuk gn keje...
yesss!!!...
nnt nk tmbh lg ilmu ber'blog' ni...
hehehe...

:: MeNunGGu aMaT MenYeKsaKaN ::


terseksa nyer....
sampai bila nk tunggu ni...
tiap2 hari tgu abg posmen...
tp hampa...
lain y ditunggu...
lain y dapat...
uwwwaaaaa....
bila nie... :(
agak nyer...
di mana aku lps ni ye...
merantau lg ke...
emm....risau ni...


:: TinGGaL MeMoRieS...::


Awal bulan ini...
aku mendapat tawaran pekerjaan baru...
kerja sebagai ala-ala technician komputer...
di tempatkan di area Kemaman...
di sekolah y mempunyai bilangan murid y hanya 200 org...
dan guru seramai 14 org dan beberapa org kakitangan lain..
dalam masa 2 minggu aku ke sana...
cuba menyesuaikan diri..
dan cuba mengenali bandar Kemaman...
dan aku dibawa oleh pemandu pelancong..hehehe
merangkap kawan baru di sana..
seorang kawan y byk membantu aku di sana...
dia mmg seorg y baik...
dan tugas aku byk dibantu oleh nya...
walaupun dia hanya PT sekolah....
tp mempunyai ijazah...
dek kerana tidak dpt pekerjaan y selari dgn bidang nyer...
PT pun ok la..kata nyer...hehehe..rezeki semua tu..
kerana dia tahu di luar sana masih ramai y meganggur..
berkawan dgn nyer,cukup seronok....
ibarat sudah kenal lama..
dan setiap hari mendengar dia bercerita ttg kehidupan nya...
dgn seorg anak bernama Darwish...dan kluarga nyer..
patut la byk y kami borak kan...
ruper nyer perkenalan ini hanya sementara...
selepas 2 minggu aku mendpt tawaran pekerjaan y lebih baik...
walaupun baru kenal..dia membagi support pd ku...
supaya menerima tawaran ini...
sedih kerna meninggalkan dunia y baru ku kenali....
terlalu byk rintangan y aku lalui...
utk aku sampai ke sana...
hanya Tuhan y tahu bertapa perit cubaan ini..




motor y bawa aku g keje dan tu tmpt keje SK BUKIT ANAK DARA...unik namanya

:: BloG TerGenDaLa ::


Di atas urusan peribadi..

blog ini terpaksa direhatkan sementara...
uuwwwaaaaa.....sadis tak dpat khoya...
bila agk nyer urusan ini akan selesai....
Allah murahkan rezekiku...
melimpah-limpah....
Alhamdulillah....

:: iNiKaH DuGaAnKu???::


Dunia baru...
alam baru...
bukan senang nak senang..
bukan susah nak susah...
terlalu banyak dugaan yg harus aku lalui..
untuk aku berdikari di negeri sendiri..
lain tempat..lain corak..
terasa berat dugaan ini...
mampukah aku harungi semua ini...
Ya Allah....
Kau permudahkanlah urusan hambamu ini..
Pasti ada hikmah disebalik ketentuanMu..
Jadikanlah hambamu orang yang redha..
Kuatkanlah semangatku...

:: AkHiR??? ::


sesuatu yang tidak dijangka-jangka...
seorang officemate yang plg rapat...
berhenti kerja..
kerana dapat offer kje lain...
akhirnya tinggal aku membuat kje sorang2..
manusia itu silih berganti dalam hidup kita...
terasa berat bebanan yang aku tanggung..
terpaksa siapkan semua seorg diri..
emm...siap jugak kje aku..
tp aku terasa kehilangan seorang pembantu...
yang boleh aku harapkan..
hilang sudah tempat bergurau senda..
tolong menolong...
kami semua terasa sunyi...
ditambah dengan masalah owner...
ish3...boleh pengsan aku...
dan hari ini digantikan dengan yang baru...
tp manusia tak sama kan..
dan hari ini tmpt aku diambil alih oleh org lain...
terasa sayang meninggalkan tempat duduk ini...
terlalu banyak y dikenangkan..
dan hari ini hari terakhir aku di sini...
kerana esok aku bakal melapor diri..
sebagai EIO..antara nyata dan khayalan...
semuanya terjadi dgn tiba-tiba...
meninggalkan kenalan di sini..
aku menurut langkah officemate aku...
adakah kehidupan aku lebih baik selepas ni..
lebih baik dari sekarang...
apa yg aku alami sekarang..
betulkah tindakanku ini...
mudah2an...aku dipermudahkan urusan...
kerna perjalanan hidup aku akan berubah...
mampukah aku memikul tanggungjawab y baru nanti..
insyaallah...akanku kotakan janji2ku...
aminnnn.......

:: JaLaN2 GaN FaMiLy ::


bila nk g lagi jalan2 ni..huhuhu
...sronok cangat...


jalan-jalan sambil round KL...
byk mak shopping barang...

pastu balik trg..


konvokensyen kat UKM gan kluarga...


gaya sakan gn jubah dia..tahniah!!!


tumpang sekaki..hehe


:: (*-*) ::








:: ReNunG-ReNunG KaN LaH ::


Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-
hati. Nama syaitan.....

1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari' Dalam ayat ke 5,jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan" !!!!

7) SIROTHOLLAZI............ . sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN ............ ...hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA......dua harakat, MIN .... 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat .....

:: TahNiaH BuaT SePuPuKu !!! ::


Tadi dapat sms dr sepupuku..

nurul mukminah, ummi kpd syifa'...
hehehe...
tahniah atas kelahiran 2nd baby..
girl jugak tau...
nnt de kawan la syifa'..
bawah ni gmbr syifa'..
gn abi n ummi dia..
tp gmbr baby tak der lagi..
huhuhu...




hai..nama saya syifa'..hehehe

:: KeSeRaBuTaN OTaK!!! ::


memang mencabar btul...

sik baik boleh bersabar lagi..

makin lama aku kt sini..

makin tak betul agk nyer....
tension tul aku...

kalu sehari tak marah..

tak boleh ker...

serabut tgk muka tension org...

orang lain bt salah...

orang lain kene marah..
ishh...tak adil tu...
sekali fikir..
baik stop jer...
senang citer...
huhuhuhu....
tp pas ni nak bt per yer..

(jap kene fikir dulu..hehehe)

:: RaYa VerSi II ::











aktiviti malam raya...
walaupun perut masih penuh...

satay tetap dibakar.. huhuhu...
jemput semua kengkawan..

sedara mara...jiran tetangga..

makan free ni... hehehehe..

:: RaYa VerSi I ::


Haa ni la suasana hari raya tahun ni....

mula-mula kemas umah dulu...
pergi sembahyang raya...
pastu bergambar..hehehe

















gambar sekeluarga...ni la ahli keluarga aku..hehehe
tema tahun ni gray+hitam...













kakak,angah,along...













ni gmbr gn jiran sebelah...dan sebelah dia tu anak-anak buah...


ni budak action gn motor polis trafik..(sepupu punyer..heheheh..)


ni gambar poyo...heheh


ni baru balik dari raya..merempit je...jalan kampung...syokkk..