:: EnD oF The YeARs 2010 ::






I LiKe D All MeMoRy HeRe!!!!.....Miss U All!!!.....MuuAAhhhh!!!!
LOVE U ALL FOREVER....(*V*) //peace 2..
*mood:Happy Sesangat2...hiks3

:: BerSaBaR...DeMi ReDHaMU.. ::


Kehidupan ini adalah permainan dalam pelbagai adegan yang mencabar dan penuh dugaan serta ujian Allah. Sesungguhnya segala dugaan bertujuan menguji kesabaran dan tahap keimanan seseorang hamba. Apabila terujinya seseorang hamba, maka segala mehnah dari-Nya itu adalah sebagai penghapus dosa yang menggantikan hukuman di akhirat kelak. Kadang kala apabila diuji, kita merasa cukup kuat dan kental jiwa untuk menempuh segala dugaan yang mendatang, namun ada masanya pula kita cukup lemah dan merasa hampir rebah dalam perjuangan meniti kehidupan. Ada kalanya kita berupaya melepasi ujian itu, namun ada kalanya juga kita merasakan tidak berupaya menghadapinya lantas merungut dengan apa yang berlaku.

Sesungguhnya tidak kita nafikan, ada ketika kita tidak mampu mengelak daripada menghadapi tekanan dalam menjalani kehidupan. Pelbagai tekanan dihadapi menyebabkan kita hilang semangat dalam menempuh cabaran dan dugaan yang datang silih berganti atau secara bertimpa-timpa. Lihatlah betapa lemah dan kerdilnya kita, begitu cepat hilang pergantungan sedangkan Allah sedang menduga. Ujian yang dihadapi oleh manusia di dunia ini adalah dalam dua bentuk iaitu sama ada kesusahan atau kesenangan. Kedua-dua ujian itu benar-benar menguji kita sebagai hambanya. Ingatlah bahawa kehidupan di dunia yang meliputi kemewahan dengan segala pangkat kebesaran dan kesenangan itu adalah sekadar ujian. Sesungguhnya hanya bagi mereka yang terpedaya yang akan hanyut dengan ujian ini.

Sedangkan dugaan kesusahan dan kesengsaraan di dunia pula, kadang membuatkan kita rasa lemah dan putus asa. Kadang kita seringkali mengeluh dengan apa yang ditetapkan untuk kita, dan seringkali jua kita persoalkan itu dan ini tentang takdir yang telah tertulis olehNya. Apakah dengan penerimaan sebegini kita fikir kita cukup redha dengan ketentuanNya? Kadang kala pula kita seringkali merumuskan itu dan ini tentang ketetapanNya.

'Jikalau dugaan ini tiada, sudah tentu aku begini...'
'Jikalau ini tidak terjadi sudah tentu aku begitu.... '

Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita?
Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik untuk kita?

Subhanallah. Maha suci Allah... !
Sudah tentu kita hamba yang kerdil ini tidak tahu apa-apa berbanding Dia yang Maha Sempurna.. Namun tanpa kita sedari segala persoalan yang timbul dibenak kita sebenarnya telahpun terjawab dalam Kalam Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan sesuatu, maka Dia juga Maha Mengetahui persoalan yang bakal timbul di fikiran hambaNya. Maka Dia lebih dahulu menjawab persoalan itu dalam ayat-ayatNya. Allah ada jawapannya...

:: SaLaM MaaL HijRaH ::



Salam Maal Hijrah saya ucapkan kepada kalian semua....
semoga penghijrahan kita diberkati Allah....
Amin....


:: Al-FaTiHaH..... ::

Hari Raya Adiladha y ke-3 hari tu...dlm kul 6.30pg...
kami dikejutkan dgn berita y sedara mak sakit tenat..
kami panggil dia Bak'...kami mmg rapat sejak dr kecik lg...
Bak' mmg dah lama sakit...kata mak sakit asma..
sakit asma Bak' makin melarat pas dia balik dr menunaikan haji...
biasa Bak' tak suka pergi hospital tp kali ni hospital tmpt nyer...
bila mane kami smpi...Bak' dah di bawa ke hosp...
ditempatkan kt ICU...dah tak sedarkan diri..
bernafas pun bergantung pd mesin oxcgen...
tu pun dgr mak y bercerita sbb mak y masuk kt ICU...
(Dulu pernah gak msuk kt ICU...masa tu pun sedara mak jgk...
nama dia Mak Ngah Amir...sakit jantung...dah tenat...
tak lama pastu dia meninggal...pengalaman y cukup bermakna..
bila berhadapan dgn org y sdg bertarung gn sakaratul maut..)
semua sedara mara dtg bertnya kaba...ramai y tgu kt luar...

keesokannya mak gan saya pergi lg melawat Bak'...
dah ditukarkan tmpt...kali kt CCU lak...
ramai nyer org.susah tul nak masuk..kena kawal oleh guard...
alih-alih mak je y masuk sbb dah smpi dekat waktu habis melawat...
menurut doktor...bkn masalh asma tp jantung...
dr asma pergi ke jantung...kesan dr asma y terlalu lama...
menyebabkan jantung menjadi lemah dan sukar berfungsi...
dan semalam jam 11.57mlm dpt msj...Bak' dah xde...
telah kembali ke Rahmatullah...setelah hampir 2minggu terlantar kt hosp...
Al-Fatihah buat arwah Bak...semoga arwah dicucuri rahmat...
last jumpe Bak'....masa raya aidilfitri...tu pun dah lewat malam...
tp kata mak jumpe org y tak sihat dulu...
y sihat bila2 masa kita leh jumpe...y sakit terlantar tu...
mak selalu berpesan.."bila dgr de org tau sedara y sakit tu..
cepat2 la pergi melawat...sbb kita tak tau bila kita akan jumpe dia lg...
ntah2 hari ni kita g melawat...sok lusa kita nak g melawat...
dgr2 je dah xde...sekurang2 nyer kita dpt ambil iktibar dr pe y terjadi...
mendoakan agar Allah permudahkan urusan mereka dan menginsafkan kita...
sbb esok lusa kita cam tu jugak...pengakhirannya MATI..."

***p/s : sebelum ni citer pasal mak...hari ke-3 tahun lepas mak y berada di tapak Bak...tp tahun ni Bak' y menggantikan tmpt mak...Allahuakbar....Besarnya KuasaMU...dalam citer mak...de citer ttg arwah Abg Lie(anak Bak')...situasi y lebih krg cam Abg Lie...tahun demi tahun...kehilangan saudara mara....semakin jauh terasa...:(
KeMaTiaN iTu TerLaLu HamPiR DgN KiTa....

:: SaNaH HiLWa To Im & Izz ::


http://orkutluv.com/  graphic comments-Sweet Birthday
happy birthday animation myspace

to mohd rahim & nurul izzah

miss u so muchhh......
from ur sister
:-)
sory kakak malas nak coret pjg2...
sekadar Doa dari kakakmu...

Ya Allah...
Kau panjangkanlah usia adik-adikku..
agar lebih lama mereka dapat mentaatiMu...
Jadikanlah kehidupan mereka sebagai ladang...
moga di akhirat kelak mereka mengutip hasilnya..

Ya Allah...
tambahkanlah amalan mereka di saat bertambah usia mereka...
jadikanlah cahaya Mu menyinari jalan mereka...
Rehatkanlah mereka dalam rantaian zikir Mu...
Sebagai tanda cinta mereka padaMu

Ya Allah...
Kau tidak mensia-siakan segala usaha mereka...
Mencari haruman Syurga ciptaanMu...
Tempat rehat dan Nikmat abadi...

Ya Allah...
jadikanlah mereka insan y soleh dan solehah...
mentaati Mu dan kedua ibu bapa mereka...
Semoga Allah sentiasa memberkati kalian dalam apa jua urusan...

Aminnn....

:: BooKsToRe ::



dlm hati "emm...dah lama tak mencari bahan bacaan..."
yang lama dah habis baca....cuma tak repeat je...buat ingatan y selalu lupa...
semalam de kwn bg pnjam buku..."Malapetaka Bakal Menimpa Menjelang Hari Kiamat..."
fuhhh...tebal sungguh,setebal kamus dewan...larat ke aku pulun....
buku tu masih baru dan lum de dipasaran..y jual cuma penjual jalanan...

erm...bg buku lain dulu la...yang tu....hehehe..(demand la ye aku...)
"Untukmu Wanita..." karangan Zaharuddin Abd Rahman...
buku ni pernah tgk tp lum baca...best jgk ni...
tp y tak best buku tu pinjam...so klu sendri punya lg best kan..

alang2 kwn nk g cari drawing sketch...join la sekali...hehehe...
siap2 n terus kluar g mph...ehh.cam tak ramai org je...
bukan time cuti sekolah ke...tp ok la kan...blh lelama sikit..hehe
klu tak riuh rendah dgn suara bebudak...."mama...adik nk tu..nk ni.."
wah mula2 cari dah jumpe buku y dikehendaki...
hehehe...(senyum melebar smpi tinge..) erm....y dpt digambarkan 'kepuasan'...
masa byk lagi ni....serve buku lain tu next time...kwn pun lmbt lg...
asyik duk mencari bahan bacaan dia...mane tah dia menghilang..
"Bidadari Dari Timur....choppss!!!...baca dulu la ye...smile.."
ooo....patut la org ckp jalan citer buku ni best...mmg best pun...
eh..dah cam library lak aku bt bookstore ni..hehehe...
mane la kwn aku ni...lama nyer cari drawing sketch...
lama lg kot...nmpk nyer leh smb pembacaan hingga ke ending citer...

tamat sudah jln citer...hehehe...so next time kena beli ler...
emm...tgk majalah lak la...cz kwn dah de kt sana...
maklum la org dah nk kawen...cr sumber la tu...hihihi...
y menjadi mangsa aku la..y selalu bg pendpt bengong2..huhu..
tp menjadi gak ler sekali sekala...kahkah..smbil2 tgu byar...bca Solusi lak...
ok...dah siap bayar...jom teruskan destinasi...hehehe
(destinasi seterusnya....makan la..perut dah bergendang2 nie..heheh...nyum3)

***p/s: eh asal ramai org kt ruang tengah ni...de show pe ekk...???
adusss...patut la tak ramai org kt sana td...de show besar-besaran kt sini uper nyer...
wahhh...best giler dpt berada di tgh2 lambakan buku2...lambakan org ramai...
sib baik bwa duit ngam2 je...klu...??? em...licin jwb nyer....hehehe..

:: ~SaLaM EiDuL aDHa~2010~::

Opsss!!!!....dah terlambat la nak wish..."Selamat Hari Raya Aidiladha"....
buat semua ahli keluarga, sanak saudara, teman2 dan sape2 y mengenali diri ini..hehehe..
syok sgt dpt cuti five days kt umah...tp bukan raya sgt pun...blk jln2 je...
lagi pun y blk tn blog je...huhuhu...y lain tak dpt blk...(T_T)
arr...nak tau jgk ke sape tak balik....erm..ok..
(yg tak balik disenarai pendek kan..khikhikhikhi..)
first2 mmg confirm tak blk la...mak su..sbb dia kt sarawak...
second tu alg n abg long la...sbb?? tak tau..tnye sndri..diorg raya kt KL je...
third emm...sape lg klu bkn budak Utem, Melaka tu..angah la...ni lak exam final sem
fourth arr..de ke fourth ni...(ntah btul ke tak aku bilang..hentam je lah)..
pengesahan last minute...mula2 cuti x approve...tp dek se_g_l bos nyer...
si bos "man..ko tak blk raya ke...tgk cuti ko dah lulus.."
si man "cuti pe kebenda nyer en...igt klu lulus hari ni blh blk terus ke..."
tu la klu nk tau ragam bos ayah aku....last2 ayh pun tak blk jugak...huhuhu...
jadi nyer y beraya kt kg..mak+aku+asyid+ijah+adik>>blink3x

dek jln jem hampir kt 2jam jgk la...tersengguk2 bas AB aku...
(hehe..sejak bila lak bas AB jd bas aku...ala..kira bas adik beradik la tuu..:D)
rasa nyer sebelum masuk tol gombak sampai la pas lebuhraya Karak kot....
siap driver tu tukar org...ngantuk la ckp dia...pas tu turn Pok Wei la plok...
klu besa smpi kul 4...ni kul 6 baru smpi...
tak sempat qodo tido pun....siap2 nk g semayang raya je...
pastu nak g tgk org sembelih lembu....ehh..bukan lapah lembu...hihih..
pastu makan tapai...pastu tgu org hantar daging qurban...pastu kumpul byk2..
bt action kt along gn mak su...sbb dah on ym webcame...semua org aku videokan..
cuma ayah je tak...sbb dia keje la...(asyik keje je...nmpk nyer kaya la ayh ku kan..)
yessss!!!!....dpt la mak tgk adik nyer y makin kering....angah y makin kurus..hehehe..

***p/s:
pe y penting..puasss!!!...dpt cuti lelama kt kg...hehehe

:: SuaTu KeTiKa.....::

Masih segar dalam ingatan...sambutan hari raya aidiladha begitu meriah... kami sekeluarga sepakat mengambil bahagia... setiap org mengambil satu bahagian... cukup 7 bahagian...cukup seekor lembu... erm..meriah sungguh suasana hari raya... hari raya pertama di rumah dan hari raya kedua di rumah pak cik... selama 2 hari jugak la kami bekerja keras... mengumpulkan tenaga menyiapkan persiapan.. seperti mempraktikan suasana majlis kawin(hehehe..)... ramai sedara mara y datang... mengenal antara satu sama lain..

satu hari selepas hampir selesai majlis kenduri sempena hari raya aidiladha hari ke-2...
tiba-tiba ayah menjerit memanggil nama anak2 nya... tp semua nyer tidak dgr sehinggakan ayah menjerit beberapa kali... kata ayah "cepat pergi tlg mak...!!!" bila semua anak2 mendengar kata2 itu... semua nya seperti hilang arah.. lintang pukang lari naik atas rumah...sampai lompat 2 anak tangga... meluru menuju ke arah mak....Ya Allah...peyakit mak datang lagi... macam mane nak bt ni.. kalau ikutkan dah hampir 6 tahun...Allah kurniakan kesihatan berpanjangan pd mak... dan hari ini Allah menarik nikmat kesihatan itu....tak kala itu hanya kami berserah kpd Allah... kali ini agak teruk dari sesebelum ini... kami adik beradik tidak lepas tangan memicit, mngurut mak sedaya upaya... cuba sedaya upaya memulihkan mak seperi sedia kala... tp Allah Maha Berkuasa...Dia menduga kami... mak tetap tak pulih sedikit pun...tp makin teruk... tp kami cuba hingga berkali2..sehinggakan penyakit itu reda... tp masih tidak pulih dan tidak mampu dibiarkan keseorangan... pada saat itu hanya Allah tmpt kami bergantung harapan.... Alhamdulillah...melihat keadaan mak buat seketika..bertambah baik... membantu mak menunaikan solat di saat dia tidak mampu melakukan sendiri... semoga Allah sembuhkan penyakit mak....

hati ini tidak putus2 berdoa..
(dalam hati...nak ke tak nak bagitau mak su....klu ikutkan mak su baru je smpi kt Sarawak... memandangkan cutinya sekejap..2hari je..balik semata2 menyempurnakan niat korban... dan balik ke sarawak disebabkan kena menjaga budak2 exam SPM...serba salah dibuatnya.. akhirnya just bagitau mak sakit biasa je...i'm sory mak su...i need to do it...we also worry about u...)

malam itu juga selepas isyak...ayh, angah n aku bawa mak ke klinik... angah mencari parking paling dekat krn mak tidak mampu berjalan... mencari kerusi roda..malangnya tiada..terpaksa aku memapah mak masuk ke dalam... masa tu ayah sakit lutut...erm.. seperti budak baru belajar berjalan...setapak demi setapak...sukar... akhirnya berjaya jua masuk ke dalam...tp mak dah tiada daya... akhirnya aku gn mak jatuh terjelepuk di atas lantai...semua y ada memerhati dgn tertnya2... aku tidak dipedulikan smua itu...cuba memberi semangat pd mak... teruskan sehingga kerusi pjg paling dekat...alhamdulillah..dpt dicapai...syukur...sementara menunggu giliran...y kebetulan org ramai dtg ke klinik malam itu... beberapa kali juga perlu meredakan penyakit mak...sebelum melarat... wlupun pda masa itu mengharapkan simpati mudah2an de y bermurah hati mendahulukan kami... tp ternyata tidak semudah itu...sabarkan hati menunggu giliran... sehinggakan giliran kami...mak disuntik dgn satu dos ubat...dan diberikan ubat2 lain... lega rasa nya bila doktor menyatakan ianya tidak apa2... cuma sekiranya penyakit tu datang lagi..segera bawakan ke hospital... kami pulang ke rumah dgn harapan mak akan sembuh...seperti kejadian sebelum2 ini...

disebabkan kepenatan setelah 2hari berturut-turut menguruskan kenduri...
dan selama 2hari itu jugak lah kami tidak cukup rehat dan tidur... dan malam itu kami tidur keletihan...sehinggakan tidak seorg pun dgr mak memanggil... sebaliknya mak bangun sendiri...menggengsot sendiri...turun tangga sendiri... "maafkan kami mak...kami tidak sedar..." nasib baik adik tersedar tp masa itu mak dah menggengsot naik dr tangga... pd masa tu baru kami dikejutkan...dan mendengar ayh sedikit kecewa gn kami... wlupun badan masih letih..tp dikuatkan jugak membantu pe y patut...

sekali sekala memandang ke arah jam...jarum menunjukkan pukul 5++ rasanya dah nak hampir waktu subuh...tersengguk2 menantikan azan subuh... keadaan mak nampak dah ok...nmpknya blh la melelapkan mata sekejap... dalam keadaan mamai...tiba-tiba sebak dada mak dtg lg..terpinga-pinga... td nmpk dah ok...tp skrg perlu dipicit dan diurut dgn segera supaya tidak melarat.. tp rasa nya cam dah terlambat....mak dah lemah longlai...tak bertenaga lg nk bertahan... berjujuran air mata mak menahan kesakitan...kami cuba kuatkan hati...menahan air mata... konon nyer kami kuat...dan tidak akan menangis lg...tp kami tak mampu... air mata menjadi peneman di kala kami kesulitan....kelopak mata dibanjiri takungan air mata.. tersedu-sedu adik menangis...lg membuatkan kami dirundum kesedihan.. terdengar azan Subuh berkumandang...tangan dan tubuh mak dah sejuk... tp mak masih menyatakan mahu sembahyang subuh...wlupun tiada kudrat lg...alg dgn segera menyediakan dan mengambilkan wuduk utk mak... memakaikan mak dgn telekung sembahyang...dah mak hanya mampu sembahyang secara duduk... dgn susah payah mak meyudahkan smbhyag subuh.... dan rakaat y terakhir mak tak mampu lg bertahan...hanya tinggal salam terus rebah di atas tilam....tp kata mak"mak nk sudahkan salam terakhir ni...."tersekat-sekat kata2 mak.. sambil baring mak memberi salam...nafas mak semakin kencang....dada mak naik turun... tidak lagi dapat dikawal...nafas mak sekejap panjang..sekejap pendek.... menjujuran air mata kami tak kala melihat keadaan mak bertarung dgn dugaan Allah.... di saat ini hanya doa kami pohon....hanya bacaan Yassin dr kami semua... hanya ucapan kalimah "Lailahaillallah...."di cuping telinga mak....mata mak dipejam rapat-rapat... pada waktu ini y ada hanya kami sekeluarga....

hanya
sempat memanggil pak su disebelah rumah..jiran tetangga y terdekat... sementra waktu subuh masih awal....kami bergilir2 menjaga mak... memastikan mak tidak ditinggalkan keseorgan... sentiasa diiringi bacaan Yassin dan kalimah suci itu... bergilir2 menunaikan solat subuh.... dalam doaku " Ya Allah...seandainya inilah pengakhiran hayat ibuku...Kau permudahkanlah urusannya... kerna aku tidak sanggup melihat ibuku menghadapi ujianMu y seberat ini...aku redha seandainya Kau mengambilnya.. kerna dia adalah milikMu jua....amin Ya Rabbalalamin....." wlupun berada di saat2 y begini...kami memastikan adik2 menunaikan tanggungjawab kepada Allah... setelah semua nyer telah selesai melaksanakn solat Subuh....kami berkumpul beramai2 mengelilingi mak... meneruskan bacaan Yassin dan ayat2 Al-Quran...mak mahu mendengarnya sehinggan akhir.... dalam nada y tersekat-sekat...mak memanggil kami semua termasuk ayh.... dlm keadaan mata mak masih pejam...mak berkata-kata... "abang...mah minta maaf gn abg...klu mah de buat salah gn abg...mungkin dan tiba masanya mah pergi... halalkan makan minum mah selama ini abg...tuk anak-anak mak.. mak mintak maaf klu mak de buat salah gn anak-anak mak... wahai anak-anakku...jagalah diri baik2...jadilah ank2 y soleh...taatilah perintah Allah.... anak-anak lelaki mak...jagalah adik2 dan kakak2mu...carilah isteri y solehah...bimbinglah mereka ke jalan Allah... anak-anak perempuan mak...jagalah aurat2mu...jagalah adik2 mu..carilah suami y soleh... adik2 dgr la kata2 kakak2 dan abangmu...jangan bergaduh sesama sendiri...halalkan makan minum mak..." berjujuran air mata kami semua...tak dapat dibendung lg...mendengar kata-kata mak membuatkan aku terasa begitu berat utk memikulkan amanah itu....takut tidak mampu melaksanakannya...

Ya Allah...
ini dugaan Mu kpd kami sekeluarga...tabahkanlah hati kami Ya Allah.... nafas mak tersekat2...tak lekang di telinga mak ucapan kalimah "Lailahaillallah...."..bibir mak sentiasa dibasahi air... hari semakin cerah...aku lihat pak su dan pak cik dah datang...bila meraka dtg aku sendiri tidak perasaan... rumah mula dipenuhi jiran2 dan saudara mara...mak masih terbaring di tilam di ruang tamu... pak cik dtg melihat keadaan mak...menghalakan jari di hujung hidung mak...merasakan nafas y keluar... merasakan tidak puas hati....pak cik menghalakan n sekali lagi...melihat wajah pak cik y berkerut..aku megerti besediakah kami menghadapinya...kuatkan kami...keadaan mak sekejap sedar sekejap tidak.... tp kali ini...lama mak tidak sedarkan diri....senyap seketika...y didgr hanya alunan bacaan Yassin... aluanan kalimah "Lailahaillallah...." tidak berhenti.... Ya Allah...Tuhan Yang Maha Besar Kuasa dan Maha Agung...Yang Memiliki sekalian yang ada di langit dan di bumi.... Miliknya la semua itu...Dia yang menghidupkan dan mematikan....Allahuakbarrrr....

Buat seketika keadaan sunyi sepi dalam tempoh y agak lama...redha seandainya itu pengakhiranya..akan tetapi Dengan Kekuasanya Dia memberikan mak peluang utk terus mengabdikan diri kepadaNya...Subhanallah... dada mak kembali berombak....nafas mak pelahan2...terkesima kami semua...betulkah semua ini... Ya Allah...syukur kami panjatkan kpdMu...krna masih diberi peluang menikmati kasih sayang seorg ibu... walaupun keadaan mak terlalu lemah...dan masih seperti sebelum ini...tidak stabil.... pernafasan turun naik...tp keadaan mak nmpk sedikit berkurangan dr sebelum ini... hari semakin cerah...tidak sedar jam dah pukul 7pg...lbh krg 2jam mak bertarung nyawa... kelihatan mak terlalu letih dan mak cuba membuka matanya pelahan2... syukran Ya Allah..terasa seperti baru dikurniakan seorg ibu...tak dpt digambarkan perasaan lega pd kami semua... jiran2 dan saudara mara y melihat keadaan mak y nazak..semua terkesima...tidak percaya...terkejut dgn keajaiban Allah.... Allhamdulillah....tidak putus2 hati ini mengucapkan kalimah suci itu....

***p/s : Alhamdulillah...setelah diizinkan Allah mak semakin sembuh walaupun perlu penjagaan rapi....makan minumnya disuap...dimandikan..diriba, dipapah...dipakaikan baju... selama seminggu mak dipembaringan....sentiasa dilawati saudara mara, jiran tetangga n sahabat handai... selama itu jualah mak berkongsi pengalaman di saat bertarung nyawa...saat sakaratul maut...gambaran separa di alam kubur... niat mak bukan utk membanggakan diri tp ingin berkongsi pengalaman y diberikan Allah kpdnya... tidak semua insan diberi peluang seperti...pertama kali mak bercerita pada kami semua...seram sejuk badan kami.. seperti tidak percaya...gambaran y diceritakan..."melihat diri dikafankan...diusung dibawa ke kubur...ditalkin..dimasukkan ke dalam kubur.. melihat ramai saudara mara y dtg menziarah...berjumpa dgn ahli2 kluarga y sudah meninggal..berjumpa dgn arwah nenek... semuanya berpakaian putih..."berderau darah aku mendengarnya...semoga apa yang kami sekeluarga lalui akan menguatkan lagi kehambaan kami, ketakwaan kami..ketaatan kami padaMu Ya Allah...teguhkanlah iman kami Ya Allah....

:: PaNaHaN SeOrG WaNiTa ::

***********
Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.

Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.

Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalian

Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.



"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...

***********

Sumber : Sekretariat NYDP2 MPP Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

:: InGaTaN uTk Ku....::

buat seketika ruangan ini sunyi dr sebarang tinta, sebarang khabar berita...
samada y mengembirakan mahupun sebaliknya...sepjg perjalanan hidup ini...
dan hari ini..jari jemari ini ingin mengabdikan sesuatu sebagai peringatan bt diri ini...
hari ni 7hb nov...dan hari ni jugak merupakan hari kelahiran aku dan alg y ke-25...
dan jugak merupakan hari ulangtahun perkahwinan mak dan ayah y ke-26...
bertuahkan mak dan ayah...sempena ulangtahun perkahwinan mereka...
Allah kurniakan mrk cahayamata...bukan seorg tapi dua org...(huhuhu..)

seronok krn dpt berada di kampung halaman...wlupun cuti hanya 3 hari shj..
seronok dpt menghirup udara pagi y nyaman...seronok dpt menatap wajah ibu..
seronok dpt berbual-bual dgn ibu...seronok dpt membonceng motor bersama2 gn ibu...
seronok dapat bertengkar dgn adik2...seronok dpt berjalan bersama2 dgn ibu...
seronok dpt menikmati angin pantai y sepoi2 bahasa...seronok bergelak ketawa...
seronok dpt menikmati aiskrim bersama2...seronok dpt pe y aku mahu...

i'm happy with the 3days holiday...
thanx to my friend...cz sold me the ticket...actually i never plan to back my village...
this week...just want to stay in here...but 'rezeki jgn ditolak' kan...

sebenarnya tidak terlintas di hati ini meraikan pe2...cukup sekadar ingatan....
tarikh tu hanya satu angka y mengingatkan aku bahawa semakin meningkat umur...
semakin dekat kematian itu....semakin berat tanggungjawab y perlu dipikul...
semakin jauh perjalanan y harus dilalui...semakin byk dugaan hidup...
tahun demi tahun semakin menakutkan...mengerunkan...menyeramkan...
adakah diri ini sudah bersedia menghadapi apa jua kemungkinan y tidak dijangkau dek fikiran ini...
hari ke hari dirasai semakin cepat berlalu...merasakan putaran masa begitu sekejap...
akan tetapi apa y diri ini telah lakukan...apa y telah dicapai...apa y telah dimiliki...
di manakah takat keimanan diri ini...di manakah tahap ketakwaan diri ini pd Nya...
nauzubillahiminzaliq....hanya Allah sahaja yang tahu...
semoga aku tergolong dlm golongan org y beriman dan bertakwa...

" wahai insan...ingatlah kamu...hidup di dunia tiada abadi....
sebelum terlambat....sedarlah diri...buatlah amal sebelum mati...
ingatlah seksa api neraka...hawanya panas tiada terkira...
jikalau hidup dek kerna harta tentulah nanti akan terseksa...
jikalau dirimu terleka kerna harta tentulah nanti akan terbinasa...
ingatlah wahai insan....buatlah amalan bekalan di hari kemudian..
ingat dan waspada...wahai manusia..menempuh hidup byk dugaan...
iman dan takwa letaknya di jiwa...."

:: BerTuNanG ::

TAKRIF PERTUNANGAN

Ulama dari mazhab Maliki (Hatab):
Pertunangan adalah satu ungkapan untuk menyeru kepada pernikahan dan apa-apa yang berlaku dari perbualan.

Ulama dari mazhab Shafie (Umairah):
Pertunangan adalah menyentuh (mengemukakan) pernikahan daripada orang yang diambil kira dengannya.

Daripada takrif pertunangan di atas dapatlah kita ketahui bahawa pertunangan ini adalah semata-mata satu perjanjian di antara dua pihak (pihak lelaki dan pihak perempuan) untuk melangsungkan perkahwinan. Pertunangan bukanlah satu akad seperti pernikahan dan memutuskan pertunangan dengan sebab-sebab tertentu bukanlah suatu kesalahan.


PERTUNANGAN DI SISI SYARAK

Terbahagi kepada lima cara:
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada seorang perempuan secara langsung.
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada wali perempuan.
- Menggunakan pihak ketiga untuk meminang.
- Wali menawarkan anak perempuannya kepada seorang lelaki soleh.
- Perempuan menawarkan dirinya sendiri kepada seorang lelaki soleh.

Sekiranya kedua-dua pihak telah bersetuju dan menerima (menggunakan salah satu cara di atas) maka ini adalah sudah dikira bertunang di sisi syarak.


PERTUNANGAN DI SISI ADAT

Kebiasaannya pihak lelaki akan memberikan barang-barang hantaran ke rumah pihak perempuan pada majlis pertunangan yang telah ditetapkan. Kemudian perempuan akan disarungkan cincin di jari manisnya sebagai tanda sudah bertunang. Maka pihak perempuan akan menetapkan dan membincangkan hantaran untuk perkahwinan berdasarkan status seseorang perempuan itu. Dan diakhiri dengan bacaan doa dan sedikit jamuan ringan. Majlis pertunangan ini diadakan selepas kedua-dua pihak bersetuju untuk bertunang selepas adat merisik.

Pemberian cincin semasa pertunangan adalah suatu adat yang diamalkan di Malaysia (mungkin diambil dari warisan orang bukan Islam) dan ia bukanlah satu syariat yang telah ditetapkan oleh Islam. Namun ia tidaklah menjadi satu kesalahan sekiranya pemberian cincin itu diberikan sekadar tanda pertunangan selagimana tidak menyalahi syariat. Perlu diketahui bahawa menganggap perbuatan menanggalkan cincin sebagai tanda pertunangan diputuskan maka ia adalah bercanggah dengan Islam.


HEBAHAN PERTUNANGAN

Tidaklah digalakkan menghebahkan pertunangan sepertimana perkahwinan. Pada pendapat saya bahawa hebahan pertunangan sekadar perlu adalah terletak di atas budi bicara keluarga masing-masing. Adapun hebahan tentang perkahwinan adalah digalakkan (sunat) oleh Islam dan menghadirinya adalah wajib.


WAKTU PERTUNANGAN

Berkaitan dengan pertunangan yang lama - pada pandangan saya ia terletak di atas diri kedua-dua pihak yang bertunang untuk menentukannya. Sekirannya kedua-dua (peminang lelaki dan perempuan) mampu melaluinya dan bersedia dalam tempoh masa pertunangan yang panjang maka tidaklah mengapa. Namun pertunangan yang panjang mungkin membawa sedikit masalah dari pengalaman beberapa orang kenalan saya.

Wallahua'lam.

*
Ustaz Muhammad Rashidi Bin Haji Wahab atau nama penanya, buluh....

:: NiLai TuDunG SeOrG WaNiTa ::

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya.

Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung.

Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya.

Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya.

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam.

Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. Mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian.

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati).

Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran.

Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain. Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki.

Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita.

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya.

Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.

:: SoLaT MuSaFiR ::

SOLAT MUSAFIR KETIKA BALIK KAMPUNG

Persoalan 1 & Pendapat 1 :
1. Sekiranya saya balik ke kampung mentua (kampung suami) yang jaraknye melebihi 2 marhalah boleh atau tidak sy solat jamak dan qasar ketika berada di situ..dan berapa hr yang sy blh jamak? setahu sy ada 2 pendapat yang mengatakan boleh dan ada yang kata tidak boleh.....minta utz untuk kemukakan 2 pendapat ini dan yang manakah yang terbaik utk dilakukan.
2. Adakah suami saya boleh jamak dan qasar ketika pulang ke kampungnya itu?
Terima kasih

Jawapan & Pendapat;
Jika kita berasal di satu tempat, kemudian kita berpindah darinya dan tinggal/mustautin di tempat yang lain, merujuk kepada amalan Nabi s.a.w. harus kita melakukan solat musafir (yakni jamak dan qasar) tatkala kita bermusafir ke tempat asal kita jika jaraknya melebihi dua marhalah dari penempatan baru kita. Sedia dimaklumi bahawa Nabi s.a.w. berasal dari Mekah, kemudian berhijrah ke Madinah. Hadis-hadis Nabi s.a.w. menceritakan bahawa tatkala baginda bermusafir ke Mekah, baginda melakukan solat musafir ketika berada di Mekah - walaupun Mekah itu asalnya adalah tanah kelahirannya-. Seorang sahabat bernama ‘Imran bin Hushain r.a. menceritakan; “Aku pernah berperang dengan Rasulullah s.a.w. dan bersama baginda ketika pembukaan kota Mekah. Baginda menetap di Mekah selama 18 hari dengan tidak mengerjakan solat melainkan dua rakaat (yakni melakukan solat qasar). (Selepas memberi salam), baginda berkata (kepada makmum di belakangnya dari kalangan penduduk Mekah); “Wahai penduduk Mekah, sempurnakan solat kamu kepada empat rakaat kerana kami adalah golongan musafir”. (HR Abu Daud).

Berdasarkan hadis ini, harus kita melakukan solat musafir apabila kita pulang ke kampung/penempatan kelahiran kita jika kita tidak lagi menetap di situ. Adapun tempoh keharusan melakukan solat musafir, sila baca jawapan saya sebelum ini; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/09/tempoh-harus-solat-musafir.html).

Mengenai pendapat ulamak, ada sebahagian ulamak berpendapat; tidak harus seseorang melakukan solat musafir jika ia singgah di suatu tempat yang ada di situ ahli keluarga dan hartanya. Ia hanya harus melakukan solat musafir ketika dalam perjalanan ke situ sahaja. Adapun apabila sampai, ia hendaklah melakukan solat penuh. Ini kerana dengan adanya keluarga dan hartanya di situ, maka tempat itu telah telah menyerupai negeri/kawasan penempatannya. Antara yang berpandangan sebegini ialah Imam Ahmad dan az-Zuhri. Berkata Imam az-Zuhri; sesiapa bermusafir dengan melalui ladang/kebun miliknya, tidak harus solat musafir di situ. Pandangan ini di ambil dari Ibnu ‘Abbas di mana menurut beliau; jika kamu tiba di satu kawasan/tempat yang ada ahli keluarga atau harta kamu, hendak lah kamu mengerjakan solat sebagaimana solat orang muqim (orang yang menetap), yakni; solat dengan sempurna, tanpa qasar.

Namun jumhur ulamak (termasuk Imam Syaf’ie, Ibnu al-Munzir, Imam Malik dan sebagainya) berpendapat; harus ia solat musafir selama ia tidak berniat menetap (bermuqim) di situ. Jika ia berniat menetap (bermuqim) di situ, tamatlah keharusan solat musafirnya (yakni ia hanya harus mengerjakan solat musafir di perjalanan sahaja dan apabila sampai hendaklah ia melakukan solat sebagaimana biasa). Jadi menurut pandangan ini hukum bermusafir ke tempat yang ada ahli keluarga kita sama seperti bermusafir ke tempat lain, iaitu harus melakukan solat jamak dan qasar (jika mencukupi syarat-syarat dari segi jarak dan sebagainya) selama kita tidak berniat untuk menetap atau bermastautin di situ.

Pandangan pertama berdalilkan hadis riwayat Imam Ahmad yang menceritakan bahawa; Saidina ‘Usman apabila berada di Mekah, beliau tidak mengqasarkan solatnya akan tetapi melakukannya dengan sempurna. Lalu perbuatannya disanggah oleh sahabat-sahabat yang lain. Maka ia menjawab; Aku telah berkeluarga di Mekah. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda; “Sesiapa berkeluarga di satu negeri, hendaklah ia mengerjakan solat sebagaimana orang muqim (yakni tidak boleh jamak dan qasar)” (Riwayat Imam Ahmad). Namun, para ulamak hadis telah sepakat mengatakan bahawa; hadis ini adalah dhaif (lemah), tidak harus dijadikan hujjah. (Lihat; Nailul-Autar; 3/221).

sumber : http://halaqah.net/


Persoalan 2 & Pendapat 2 :

Saya sering balik kampung dan berjalan jauh. Saya mengetahui ketika musafir kita boleh menjamakkan solat, tetapi lantaran kurangnya ilmu tentang hal itu membuatkan saya tidak yakin untuk melaksanakan solat tersebut. Saya hanya mengqada solat setelah sampai ke destinasi. Banyak perkara yang mengelirukan saya. Misalnya kita tidak boleh menjamakkan solat sekiranya akan mendiami destinasi tersebut lebih dari tiga hari. Kita juga tidak boleh menjamakkan solat sekiranya destinasi tersebut adalah kampung halaman kita.

Namun ada yang mengatakan kita boleh menjamakkan solat kerana ia bukan bergantung pada destinasi yang akan kita pergi, tetapi ia bergantung pada tempat di mana kita menjamakkan solat. Contohnya, di pertengahan jalan, kita terhenti, kita tidak berada di situ lebih dari tiga hari dan tempat itu bukan kampung halaman kita.

Oleh itu saya amat berharap ustaz dapat menerangkan tentang solat jamak dan qasar, syarat-syaratnya dan cara mendirikannya, agar saya dapat mempraktikkannya kelak.


Jawapan & Pendapat ;

Soalan saudari tentang tidak boleh jamak sekiranya destinasi perjalanan itu adalah kampung halaman sendiri adalah seperti berikut (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1362 cet 4, dar Al-Fikr):-

a- Seseorang yang kerja di KL, manakala kampung kelahirannya di Batu Pahat, Johor atau mana-mana jarak yang melebihi 85 KM. Apabila ia sampai ke kampong asalnya ( ibu bapanya juga di sana) ia tidak boleh lagi menqasarkan solat kerana ia tidak dikira bermusafir lagi apabila telah sampai ke kampung walaupun berniat duduk kurang dari 3 hari.

b- Seseorang yang kampung kelahirannya di Perak, dan ia kerja di KL dan kampung isterinya di Johor. Apabila ia balik ke kampung isterinya, juga tidak boleh qasar apabila telah sampai. Bagaimanapun terdapat pandangan menegatakan si suami berhak menjamak dan qasar kerana ia bukan tempat tinggalnya. Bagi saya, kelaur dari yang khilaf adalah lebih baik dalam hal ini.

c- Sekiranya ia dalam perjalanan balik dari kampung Johor atau Peraknya ke KL, ia juga tidak boleh meng"qasar"kan solat apabila telah sampai ke rumahnya di KL

Adapun kenyataan saudari "tidak berada lebih tiga hari di sesuatu tempat perhentian" adalah syarat untuk qasar sahaja. Adapun solat jamak, maka ia masih di bolehkan jika terdapat sebab-sebab yang di sebutkan di atas.

*p/s:jawapan dan pendapat y lebih detail di link di bawah

sumber : http://www.zaharuddin.net/

***p/s:mane satu yang lebih baik???...terpulang la pada pendapat masing-masing...semoga Allah menerima ibadah kita semua...

:: TaHaJJuD vS QiaMuLLaiL ::

PERBEZAAN QIAMULLAIL DAN TAHAJJUD

Qiamullail: Setiap solat sunat yang dilakukan pada waktu malam.
Tahajjud: Setiap solat sunat yang dilakukan selepas tidur pada waktu malam.

Oleh itu setiap solat tahajjud adalah qiamullail dan tidak semestinya solat qiamullail itu solat tahajjud.

Dalilnya adalah hadis yang diucapkan oleh seorang sahabat Nabi saw , iaitu Hajjaj bin Amru ra beliau berkata:

بحسب أحدكم إذا قام من الليل يصلي حتى يصبح : أنه قد تهجد؟ إنما التهجد المرء يصلي الصلاة بعد رقدة ثم الصلاة بعد رسول الله وتلك كانت تلك صلاة رسول الله

" Adakah sesorang menyangka apabila dia menghidupkan malam dengan solat sehingga subuh itu sudah dikira tahajjud? Sesungguhnya tahajjud hanyalah solat malam selepas tidur. Kemudian solat selepas tidur. Itulah cara solat Rasulullah saw." (Hr Thabrani )

Daripada Hajjaj bin Amru ra beliau berkata:

كان رسول الله يتهجد بعد نومه

"Rasulullah saw solat tahajjud selepas tidur." (Hr Ibnu Abi Khaisamah - hasan)

Ulama Syafie dan Maliki memberi definasi solat tahajjud:
"Solat sunat pd waktu malam selepas tidur."

PERMULAAN WAKTU SOLAT QIAMULLAIL

Rasulullah saw bersabda:

لا بد من صلاة بليل ولو حلب شاة وما كان بعد صلاة العشاء الآخرة فهو من الليل

"Solat malam adalah satu kemestian sekalipun sekadar perahan susu kambing biri-biri. Solat yang dilakukan selepas solat fardu isya adalah dikira solat malam." (Hr Thabrani - daif)

Ulama telah berselisih pendapat pada masalah ini kepada dua pendapat:-

Pendapat pertama:

Solat qiamullail adalah solat sunat yang dilakukan selepas solat isya.
Ini adalah pendapat mazhab Hanafi dan sebahgian ulama syafie.

Pendapat kedua:

Tidak disyaratkan solat qiamullail itu dilakukan selepas isya'. Waktu solat qiamullail bermula apabila masuk waktu magrib.

Imam Bahuti berkata:

"Disunatkan Qiamullail. Waktunya bermula dari waktu magrib sehingga waktu subuh."

PERMULAAN WAKTU TAHAJJUD

Ada dua pendapat mengenai perkara ini seperti berikut:

Pertama: Mazhab Syafie

Imam Syarwani berkata: Tahajud menurut istilah ulama syafie adalah sembahyang sunat yang dilakukan selepas solat isya sekalipun sebelum masuk waktu isya bagi yang melakukan jamak takdim dan hendaklah dilakukan selepas tidur. Tidak kira apa jua jenis solat sunat samada solat sunat rawatib atau solat-solat sunat yang lain.

Kedua: Mazhab hanafi.

MAzhab hanafi mensyaratkan untuk dikira solat tahajjud hendaklah dilakukan selepas masuknya waktu isya dan dilakukan selepas tidur.

WAKTU QIAM DAN TAHAJJUD RASULULLAH SAW

Aisyah ra telah menjawab soalan tentang solat malam Rasulullah saw:

كان ينام أوله ويقوم آخره فيصلي ثم يرجع إلى فراشه فإذا أذن المؤذن وثب فإن كان به حاجة اغتسل وإلا توضأ

"Nabi saw tidur pada awal malam kemudian bangun diakhir malam dan melakukan solat malam. Kemudian baginda akan berjimak dengan isterinya jika baginda berkeinginan sebelum baginda tidur semula. Bila azan berkemandang, baginda akan bangun dan mandi junub jika telah berjimak dan hanya berwuduk jika tidak berjimak." (Hr bukhari dan Muslim)

WAKTU HABIS QIAMULLAIL

Kebanyakan ulama yang terdiri dari mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan Hambali mengatakan habisnya masa qiamulail dan tahajjud adalah bila masuk waktu subuh.

Aisyah ra telah berkata:

كان رسول الله صلى الله يصلي من الليل حتى يكون آخر صلاته الوتر

" Rasulullah saw solat pada waktu malam yang diakhiri dengan solat witir." (Hr Muslim - sahih)

Ini menunjukkan solat Rasulullah saw berakhir sebelum masuk waktu subuh.

Pesanan Penting:

Hendaklan setiap muslim yang telah qiamullail dan tahajjud pada bulan ramadan meneruskan amalan mereka selepas ramadan. Janganlah kita merobohkan binaan amalan yang telah dibina di bulan Ramadan. Nabi saw bersabda:

يا عبد الله لا تكن مثل فلان كان يقوم الليل ثر ترك قيام الليل

"Wahai Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti si fulan, dahulu dia melakukan qiamullail. Kemudian dia meninggalkannya." (Hr Bukhari dan Muslim)

Begitu juga dengan amalan2 yang lain kita perlu teruskan dengan ikhlas.

Rujukan: Mawaqit Ibadah Zamaniah wal Makaniah oleh Dr Nizar Mahmud dan Fathul Bari oleh Ibnu Hajar Asqalani.

***p/s:sekadar berkongsi ilmu dgn pembaca2 semua...

:: CuKuPLaH ALLAH BaGiKu... ::


Hasbiaallah....
Tiada Tuhan melainkan Allah
Nabi Muhammad itu pesuruh Allah
Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Memerintah,
Yang Maha Benar dan Maha Nyata
Nabi Muhammad itu pesuruh Allah

yang sentiasa menepati janji dan jujur
Wahai Tuhan yang Maha Mengasihi
muliakanlah kaum muslimin....


Hasbiaallah....
Cukuplah Allah bagiku dan agamaku
Cukuplah Allah bagi duniaku
Cukuplah Allah Yang Maha Mulia
bagiku di atas apa yang menimpaku...bagi sesiapa yang menginayaiku.....
Cukuplah Allah Yang Maha Berat
siksaanNya ke atas sesiapa yang menyusahkanku dengan keburukan....
Cukuplah Allah Yang Maha Penyayang buatku ketika kematian....
Cukuplah Allah Yang Maha Mengasihi
ketika aku menghadapi ujian di dalam kubur.....
Cukuplah Allah Yang Maha Mulia bagiku ketika hari perhitungan....
Cukuplah Allah Yang Maha Mulia...
Cukuplah Allah Yang Maha Menghalusi bagiku ketika di timbangan Al-Mizan....
Cukuplah Allah Yang Maha Mulia....
Cukuplah Allah Yang Maha Memiliki Kekuatan bagiku ketika meniti titian sirath...
Cukuplah Allah bagiku....
dan tiada Tuhan yang wajib disembah melainkan Dia....
Cukuplah Allah bagiku Tiada Tuhan melainkan Dia....
Hanya kepadaNya aku bertawakal...
Hanya kepadaNya aku berserah diri....
dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy Yang Agung'..
Tiada Tuhan melainkan Engkau....
Maha Suci Engkau dan
sesungguhnya aku dari golongan yang zalim......

:: HaRi RaYa 2010 Part 2 ::


Erm....penat raya pertama lum habis...tido pun tak cukup..
energy lum top up...ditambah lak gan raya kedua...
seawal-awal pagi dah bangun...ingatkan hari kedua duk umh je...
sekali fikir sedara sebelah ayah lum g ziarah...
ishh..xleh jd ni..kena pergi jugak..dah la ayah xde..
wakil pun xde...semalam sebelah mak dah settle..he3...

tp masalah nyer... nk turun dr umh...
de kwn lama nk dtg lak...
kak wan n suami aka abg iwan n muaz aka anak
ermm...xjd lak...hampir 2 tahun jgk la tak jumpe...
sejak berpindah dulu..sembang punyer sembang..
siap makan nasi..mandi2..lepak2...
pas zuhur baru diorag bertolak balik....
(puas hati sgt dpt jumpe..wlupun 2 thn sekali..huhuhu..)



bergambar bersama abg iwan,kak wan, muaz n mak su..


plan asal nk kluar beraya pagi2 mornig...tertangguh la smpi pas zuhur..
selepas tunjuk kan jln keluar kt kak wan...
dpt call lak...sedara mak nk dtg..dah ondway...
aikk..xjd lagii...delayyy lg..pas asar..huhuhu...
tgu diorg dtg... pastu melayan kerenah ank2 ayh cik aziz..he3
smbg lak sedara sebelah ayah...hehehe..



fmly ayh cik, sedara sebelah mak, ank2 buah..hehe..

pas asar...mak bawa along n abg long raya sekitar kg....
y lain beraya gn kwn2...i melayan kwn i dtg..hikhikss...
sedar tak sedar...dah kul 6 lbh...byk sgt nk bercerita...
maklum la..klu blk bercuti bkn selalu jumpe..asyik xsempat je..
masing2 sibuk gn urusan masing2...dah terlajak timing..
nmpk nyer plan tunda malam lak...


sepupu-sepapat sebelah ayh n kengkawan2...

kali ni mesti kena g...pas isya' ye...semua kena gerak..
wlu pun ayh cik aka adik mak nk dtg...hehehehe..
tinggalkan je umh tu kt diorg..bt cam uamh sendiri...
sbb ayh cik sefmly dah biasa dtg umh...
setiap tahun mesti bermalam kt umh...
ok..pas isya' siap2 tuk gerak...dah semua masuk dalam kete..
sekali "mak..cam de org dtg je...2 buah kete..."
adusss....naik balik semua atas rumah..beraya lg..hehehe..
pjg pulak sembang topik 'business'...top jgk tu..
sbb tetamu pun tau kita org nk g berya..kami sma2 bergerak kluar...
hehehe...bermula gn umh mak long hingga umh sepupu aka abg mi..
kat gong badak...sempena umh terbuka..kitaorg jd penutup nyer..hi3
umh last...stay lama sikit..menonton citer org putih..bola pun de..
siap along n abg long masak satu menu mkn mlm...
menu nyer...sup ayam belanda + manggi..sedappppp!!!!..licin!!!!..
tinggal satu mangkuk je tu tn rmh..ahakssss....
akhirnya terlaksana jugak plan hari raya kedua...
sampai umh kul 1 pg jgk..hehehehe..ngantuk+penat...

***p/s : hari raya ketiga kami(abg long, along n kakak...)berangkat balik ke KL..tmpt masing2 bekerja....bertolak kul 10.30 pg...raya ke-3..misi beraya bersama gan ayah...harap2 berjaya..

:: HaRi RaYa 2010 Part 1 ::



Salam Aidilfitri buat semua kenalan....terutama keluarga tercinta...
walaupun raya tahun ni agak suram tanpa kepulangan ayah tersayang...
kerna terpaksa berkerja di pagi Syawal...kedatangan Syawal ttp disambut...
dgn izinNya...perancangan kami berjalan dgn baik...
wlupun plan bertukar pd las minute...
seawal jam 7.30 pg, kami telah bersiap2 bertolak ke Kuantan...(rmh ayh Ngah)
sebelum tu kami singgah kt Masjid Rusila...di awal perjalanan tuk solat Hari Raya...
disebabkan pertama kali singgah kt masjid tu...hehehe...
Solat Hari Raya sebenarnya start jam 9 pg..awal sgt2 kami tiba...jam 8 pg..
sbb biasa kt masjid kt kg start jam 8.30pg..hehehe...patut la lengang je...:D


Solat Hari Raya berakhir pd jam 10.15pg....selepas tu...
haa..sesi besalam-salaman...bermaaf-maafan sesama ahli keluarga...
bergambar dulu sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi...
(wlupun hujan renyai2..kami ttp bergambar...terasa kekurangan bila ahli korum xcukup..)
dengan dua kenderaan produa..hehehe...alza + myvi...
alza = abg long, along, mak, adik n ijah...
myvi = angah, mak su, asyid n aku....


Alhamdulillah....perjalanan tak la sesak sgt...still blh spead..hehehe...
kul 1.30tgh dah smpi ke destinasi....erm..lengang je..mane sedara mara ni...
ish..dah tghari...mmg la..org lelaki g sembahyang Jumaat...
(lupe lak hari Jumaat..hehehe...best sgt travel jauh bersama kluarga..huhu)
ermm....lapar la pulak...pe lagi belasah la makanan kt atas meja tu...
buat2 cam umh sendiri la...lapar sgt la kami ni...licin makanan tu..
haa...xcaya??..cuba tgk gmbr kt atas tu...huhuhu...
xcukup kt meja makan tu...makan lg kt meja ruang tamu...huhuhu..
menjamu desert y sepupu kami y buat...sedappp!!!!...licinnnn...
dah kenyang...ngantuk la pulak...hehehe...cam ni ruper nyer org travel ye...
lapar + ngantuk =Zzzzzz....(bekalkan tenaga tuk travel blk Trg..hehehe)
budget time kul 4 bertolak blk...tp delay la plk...kul 3.30 baru bgn tido...
tu lum siap mandi n kemas2 lg...hehehe...semtra menunggu y lain...
layan citer2 hari raya 'Sifu n Tongga'...

(emm...teringat la zmn kecik2 masa raya umh Tok..camtu la..
berderet tgk tv..tak kira besar ke kecik...mak2 gn ayh2 pun join sekali..
penuh ruang tamu...cam dlm gmbr tu....hehehe....)


ala..sekali dah semua duk pakat tg tv...asyik la...terlajak time lak...
kul 5 ptg baru bertolak balik...huhuhu....
tp sebelum tu sesi bergambar beramai-ramai...dan sesi bagi2 duit raye...hehehe
sesi candid pun de...tak larat nk layan gmbr byk sgt....huhuhu...
cuba perhatikan gmbr Ayh Ngah y dpt duit raya dr adik bongsu nyer a.k.a mak su...
senyum meleret je...hehehehe....
ok..kami kena beransur dulu..pjg lagi perjalanan kami...hehe..assalamualaikum...
jumpe lg tahun depan..jom semua pakat2 berkumpul umah Mak Long kat Trg semula...
cuma tahun ni je kami berkumpul umh ayh Ngah kt Kuantan...
(menghilangkan kesunyian tanpa ayah di sisi kami di pagi Syawal...)

***p/s :Dalam perjalanan balik - singgah kt Dungun, umh mertua mutmainah a.k.a ank ke2 Ayh Ngah,sbb dia je y xde kt umh Kuantan..singgah Merchang, umh pak sedara mak, singgah Pasir Panjang, kg halaman mak...singgah Cabang Tiga, umah sepupu mak...kul 1.00 pg baru smpi umh..

:: GooD & BaD NeWs ::

minggu depan adlah minggu last semua umat Islam berpuasa...
dan sekarang semua sibuk bershopping..membeli kelengkapan tuk raya..
dan tak kurang jugak y berebut mencari-cari Malam Lailatulqadar....
alangkah bertuah nyer sesiapa dianugerahkan menikmati malam seribu rahmat...
Ya ALLAH....besar nyer rahmatMu...melimpah ruah rezeki Kau kurniakan kpd semua umatMu..tak kira y senang mahupun y susah...muda tau pun tua...Subhanallah...

dan minggu ni jgk get a good news....bt semua org y mengenalinya...
first..tahniah!!!!!...aku ucapkan kpd kak ja n keluarga...
tahun depan bakal bertiga...emm..ceria suasana rmh dgn ragam baby..hehehe..
akhirnya selepas 3 tahun menanti....Allah anugerahkan cahayamata pertama bg nyer...
mendapat cahayamata pertama menjadi impian semua insan y telah mendirikan rumahtangga..samada y baru melangsungkan perkahwinan mahupun y dah lama berkahwin....menunggu dgn penuh harapan....
harap byk2kan bersabar menempuh alam alahan...
emm..blh tahan teruk jgk tuu..sabar la ekkk kak ja...:D



***p/s : pasni jr. zara de kawan baru la ekk...plus gn zara lagi....hehehe...

dan minggu ni jgk aku dapat bad news.....bt semua ahli keluarga aku....
huhuhu....sedih nyer...nak citer lagi la sedihhh...(T_T)
(control...control.....jgn nangis...tp dah nangis pun....huhu)
dapat call dr along...kata nyer dia baru je call ayah...
ayah xdpt blk raye kt kampung tahun ni....cuti ayah tak lulus....:(
aduuhhhh.....camne nak raye ni...seorg kt shah alam...9 kt trg...
(ikutkan hati malas nak raye jee tahun...batalkan je cuti raya aku...
tp sbb cuti dah approve...so blk je lah kot..gn hati tak girang....)
sepanjang ayah bekerja kt KL..selama hampir 13 tahun...
tak pernah sekali pun ayah tak balik....alih2 tahun akhir xdpt lak...
klu kami sedih...ayah lagi sedih...dapt berita tk dpt cuti raya...
ondsport terus beli tiket balik sempena Merdeka....cuti kt kg...
balik berbuka puasa bersama mak gan adik2 kt kg....
ayah kata "x nak la on telefon..nak off kan jee...."
mak tnye nape???..kata ayah nnt semua org call...."
mak tnye lagi..."klu call nape..tak boleh ke...."
ayah diam je...tp mak tau ayah sedih xdpt blik raya...
ayah kata lagi.." nak off kan jgk...." sungul je..
sebelum ayah berangkat blk ke KL...mak dah bekalkan ayah semuanya..
kuih raya ayah...kerepek ayah...kopiah ayah...dll...
dan tahun ni mak xnk bt rendang...sbb ayah y suke makan rendang mak....
bg kami itu takdir kami..tahun ni beraya tanpa ayah...
bak kata angah...tahun ni akan rasa berlainan sgt....
tapi itu la yang kami kena terima jua.....

***p/s : semoga perjalanan perancangan kami sekeluarga berjalan gn baik...

:: CiTeR-CiTer Jee::

Arghhh!!!...nape malas sgt nk update nie..
bahan dah de tp nk mengarang y malas...tiba2 lak idea xde...

lost..lg pun keadaan skrg y xbest...nape jd cam ni yee...
pas satu..satu jadi..makin lari kan diri..makin ia dekat..

opss!
!!..apakah itu??...hantu ke..hehehehehe...
ishh3 mane de hantu...lg pun ni kan Bulan Ra
madhan...

(erm..btul ke hantu xde bln ni...tp histeria ttp jadi jgk..

perkara mengarut pun jd jgk..erm..pelik.pelikk..pelikkkk...
kehendak ALLAH semua itu...
)


masalah kecik2 je...tp skrg jgn fikir masalah...
layan je pe keadaan di bawah....


situasi 1:
hujung minggu y xde keje nak bt...jwpn nyer duk umah je lah...
sambil2 kemas kan rumah, bilik n semua la k
ot...
exercise sikit....huhuhu..dah penat rehat kt ruang tamu..

layan je citer kt tv...ntah pe citer ntah...bosan lak plak..
ermm..nasib baik de notebook....hehehehe...

tak la sunyi sgt..on notebook..on nasyid..layaannnn..:D
to abang :

"thanx u bagi i pinjam u punyer ni tau...hehe
he"
"klu tukar milik terus ok gak kan abang..huhuhu"



situasi 2:
ni la masalah nyer klu dah duk kt bandaraya ni...
rumah plak tinggi2...
nak kluar jln2 pun malas bln pose2 nie..

tp satu perkara dah selesai...hehe
he..
panas2 pun pergi jgk..
tinggal beberapa perkara je y blum settle...
kena settle kan jgk before blk kg..sbb nk beraya la..hehehe..
ckp psl kg ni..teringat la memory berbuke pose bersama gn fmly...

hehehe...rasa nyer kena plk masa balik kg...berbaloi2...

selama 2 hari balik igt nk makan masakan mak...

alih2 merasa masa bersahur je..
huhuhu...ok la jgk...
last day tu ayah su a.k.a jaafar..dgn bermurah hati nyer..
belanja kitaorg berbuka pose kt luar...(TQ ye en. jaafar..hehehe)
dah book awal2 lg menu..just pergi n tgu waktu berbuka je..
tp lg best klu dpt
berbuka beramai-ramai...cam hari tu..
to pn izanaa a.ka. along n en fauzi a.k.a abg long
"time kasih sbb tinggal kan alza tu...hehehe..
dpt la naik ramai
sikit...klu myvi smput jgk tu..."


gmbr semasa berbuke pose di restoran....


ragam si budak kecik...hehehe

situasi 3:
alhamdulillah dpt jgk laksanakan tgjwb seorg umat Islam....
selesai satu perkara lagi...haa??? pe dia...
semestinya bayar zakat la..hehehe..RM7 bg Wilayah..
fuhh..lega..so fikir menda lain la pasni...hehehe..
zakat fitrah dah selesai...zakat pendapatan???
alamak!!! xcukup lg la syarat..hehehe...
bg y terlebih sudah simpanan jgn luper yee...
tunaikan zakat pendapatan tu...
mudah2an rezeki sentiasa diberkati ALLAH..aminnnn...

situasi 4:
baru-baru ni unit de bt majlis berbuke pose...
beramai-ramai...blh bwa ahli keluarga msg2..
tp de jgk y xdpt datang....bt majlis kt rumah bos...
sbb pasni tn bos dah nk bersara...hehehehe..bt kenang2an...
acara dia cam bese la..sama cam berbuke pose kt masjid jgk...
mula2 bt bacaan Yassin gn Tahlil dulu....diketuai oleh Hj Ghani..hu3
pastu bila dah masuk waktu berbuke...pe lagi berbuke ler...
just makan kurma n kuih muih...sbb nt nk solat maghrib dulu..
haa...pastu baru serang menu berbuke...heheheheh...
ermm..nak tau ke menu dia pe....khi3..byk ni...jap ehh nk igt..

-nasi beriani, daging masak kicap manis kot...,sambal paru, ayam merah...
+ bubur lambuk + laksa peneng + ayam masak madu + ???? xigt sudah...he3

dah makan...dah kenyang...tp makanan byk lg tuu...
tgu waktu Isyak...bt Terawih lakk...tok imam nyer org y sama ler...
tp bt 8 jee + witir...sbb sok kerje lg...pastu nk kemas2 lg...
pastu tn rumah pun nk kemas rmh di jgk...
pastu y duk jauh nk blik lg....pastu...byk tul alasan lagi yee :b
xpe..y penting terawih ttp bt...8 ke 20 ke..xkisah la..
asalkan ikhlas bt ibadah tu...


gmbr selepas terawih...morib la plk...
habis kan makanan tu..sambil sembang2....

***byk lg gmbr tp dlm camera ina..hehehe...ni je y sempat amik..

:: RaMaDHaN D PuTraJaYa ::

Hari ni dah masuk hari ke 12 umat Islam berpuasa...
dan malam ni jgk malam ke 12 kita semua berterawih...
masjid dan surau sentiasa dipenuhi hamba2 y dahagakan rahmat ALLAH...
masing2 berlumba-lumba mengandakan ibadah di bulan y mulia ini...
mengejar ganjaran pahala y dijanjikan ALLAH kpd hamba y melakukannya...
erm..sungguh indah bulan Ramadhan itu...hanya setahun sekali menikmati suasana ni..
kalau tahun lepas berpuasa di kampung...bersama-sama keluarga...
tp tahun ni terpaksa la berpuasa di Ptrjy..seorg2 plus kwn2...
sedih nyer xdpt puasa bersma gn mak dn adik2 :(
lg terasa bila terpaksa berbuka sorg2...bersahur sorg2..
bila dah hidup merantau camni la..uhukkss..:(
walau di mana pun kita berada...kena kuatkan semangat...
puasa berbaki 18hr lg..dah semakin nk ke penghujung..
semakin hari semakin cepat rasa nyer masa berlalu...
seawal jam 4.30ptg...semua dah mula berebut2 nak keluar awal dr ofis..
de y nak pergi ke bazar..de y nak balik masak..de y menunggu bas..
jam pun blh tahan jugak la...klu lambt kluar je..confirm beratur pjg...
tak kira y drive kete ke..naik motor ke..tunggu bas ke..
fuhhh...blh tahan dasyat jugak la tu...hehehehe..
blh dikatakan semua tempat camtu..
klu dulu blk keje naik motor...ermm..jam jugak la..
tp still blh chilok..huhuhu..cuma lmbt je lah..
dan skrg naik bas je...tgu bas x la lama..
y lama nyer perjalanan tu...klu bese 15-30mnt..
tp skrg...ade la dalam sejam kot...(lama tu..cam nk g KL lak)
siap leh tido lg sementara nak tgu sampai destinasi...
ermm..bila Ramadhan je...teringat masa tinggal kt Rmh No.11 dulu...
Rmh skrg pun No.11 jgk...heheheh..(baru perasan..huhu..)
dulu kt Bangi dan sekarang kt Ptrjya...pas ni tak tau lak kt mane..:b
walaupun masih awal d bulan Ramadhan..tp aura berhari raya dah mula nampak..
dan semalam tgk dah de y pasang lampu warna warni...
sbb rmh kt Ptrjy ni majority flat r pangsapuri..mane leh nk psg pelita..huhuh
cantik pemandangan bercahayakan lampu tu...berseri-seri suasana malam..
dan dah de y mula memutarkan lagu hari raya...
bab kata org tu..klu tak putar tu tak sah la..dah jd satu habit lak..
semakin dekat nk ke penghujung..semakin rancak lagu tu diputar...
walau pe pun..habiskan dulu Bulan Ramadhan..puasa penuh bg y mampu..
dan cari lah malam y penuh rahmat..iaitu Malam LailatulQadar..
semoga ALLAH menerima ibadah kita semua..


***p/s : dan jgn lupa..dalam kita bergembira..ada insan perlu digembirakan..

:: BaLiK Kg Laa :b ::

Alhamdulillah..kali ni kali ke-3 blk kg naik bas...
(sikit baru...org lain 2x seminggu blk..huhuhu)
semalaman tido dlm bas....lenguh jgk la badan ni...huhu
semntra tgu bas..melepak la dulu kt P.Sentral...
mak aii..ramai nyer manusia..cam dah balk raya ye rasa...
sibuk jgk la bas2 smalam...y ni naik..y ni turun...
y pasti semua mengalas beg nk blk kg...
asal smpi bas je serbu..pakat2 naik..nsb baik tiket kul 9.30 mlm..
tak la berebut gn org lain..majority bas kul 9mlm...
sekali tgk kwn2 se batch...uikss...
"hai...blk kg ke...(smbil sengih2..dah tau tye lak yee..cepuk kan baru tau..hehehe).."
"aa'....nok blk lapor diri kt JKN Trg...(senyuman smpi ke telinga)"
"aikk..dpt tukor gok ke...(muka blur2)...
"yee...k lah..bas aku dah de..jumpe trg je la yee...

(dlm hati:wah abis la kwn2 aku..semua dah blik negeri msg2..
y laki pun dpt tukar...alasan biasa je..gembira bukan main diorg...
tu la kan rezeki bln ramadhan...siapa tahu..
)

ermm...rezeki diorg...tgk jam awal lg..baru kul 9mlm..
lg setengah jam..pas duduk..berdiri lak..dah puas berdiri..duduk lak...
mcm2 ragam manusia..sekali duk tgk org..uikss..
nape pompuan ni tgk je..bkn ke dia duk kt sana ke td..
uikkssss...sekali pndg cam knl..pndg lg sekali laaa...
sekali bdk tu tnyr "sekolah belara ekk..."
"erm...aa'...rasa cam knl..sape ekk"
"emm..jaa.."
"ooo..tu la rasa cam knl tp lupe nama...hehe"
junior masa sekolah dulu...keje kt JPA..
dah sembang2..ruper nyer dia pun bt byaran saraubat...
ooo..satu aliran jgk la...JPA y selalu kitaorg berhubung..
huhuhu...lama jgk sembang..smpi bas sampai..heheh..

***dah berada kt kg..smpi kul 4.30pg...siap sempat sahur gn keluarga lg...huhuhu~