:: Al-FaTiHaH..... ::

Hari Raya Adiladha y ke-3 hari tu...dlm kul 6.30pg...
kami dikejutkan dgn berita y sedara mak sakit tenat..
kami panggil dia Bak'...kami mmg rapat sejak dr kecik lg...
Bak' mmg dah lama sakit...kata mak sakit asma..
sakit asma Bak' makin melarat pas dia balik dr menunaikan haji...
biasa Bak' tak suka pergi hospital tp kali ni hospital tmpt nyer...
bila mane kami smpi...Bak' dah di bawa ke hosp...
ditempatkan kt ICU...dah tak sedarkan diri..
bernafas pun bergantung pd mesin oxcgen...
tu pun dgr mak y bercerita sbb mak y masuk kt ICU...
(Dulu pernah gak msuk kt ICU...masa tu pun sedara mak jgk...
nama dia Mak Ngah Amir...sakit jantung...dah tenat...
tak lama pastu dia meninggal...pengalaman y cukup bermakna..
bila berhadapan dgn org y sdg bertarung gn sakaratul maut..)
semua sedara mara dtg bertnya kaba...ramai y tgu kt luar...

keesokannya mak gan saya pergi lg melawat Bak'...
dah ditukarkan tmpt...kali kt CCU lak...
ramai nyer org.susah tul nak masuk..kena kawal oleh guard...
alih-alih mak je y masuk sbb dah smpi dekat waktu habis melawat...
menurut doktor...bkn masalh asma tp jantung...
dr asma pergi ke jantung...kesan dr asma y terlalu lama...
menyebabkan jantung menjadi lemah dan sukar berfungsi...
dan semalam jam 11.57mlm dpt msj...Bak' dah xde...
telah kembali ke Rahmatullah...setelah hampir 2minggu terlantar kt hosp...
Al-Fatihah buat arwah Bak...semoga arwah dicucuri rahmat...
last jumpe Bak'....masa raya aidilfitri...tu pun dah lewat malam...
tp kata mak jumpe org y tak sihat dulu...
y sihat bila2 masa kita leh jumpe...y sakit terlantar tu...
mak selalu berpesan.."bila dgr de org tau sedara y sakit tu..
cepat2 la pergi melawat...sbb kita tak tau bila kita akan jumpe dia lg...
ntah2 hari ni kita g melawat...sok lusa kita nak g melawat...
dgr2 je dah xde...sekurang2 nyer kita dpt ambil iktibar dr pe y terjadi...
mendoakan agar Allah permudahkan urusan mereka dan menginsafkan kita...
sbb esok lusa kita cam tu jugak...pengakhirannya MATI..."

***p/s : sebelum ni citer pasal mak...hari ke-3 tahun lepas mak y berada di tapak Bak...tp tahun ni Bak' y menggantikan tmpt mak...Allahuakbar....Besarnya KuasaMU...dalam citer mak...de citer ttg arwah Abg Lie(anak Bak')...situasi y lebih krg cam Abg Lie...tahun demi tahun...kehilangan saudara mara....semakin jauh terasa...:(
KeMaTiaN iTu TerLaLu HamPiR DgN KiTa....

0 Responses