:: PuaSa ::


Hari dah masuk puasa yang ke-6...

Sekejap je masa berlalu..
Minggu depan..
nak sambut hari merdeka lak...
cuma sambutan tahun suram sikit..
sbb bulan ramadhan...
kalu tak...
aii...jawab nyer..kecoh la..
nasib baik kan...
bulan puasa ni cam-cam aktiviti..
ada y menjahit la(khas tuk alg n m.su)
hehehehehe...
nak bt kuih la...biskut la....
cam2 jenis yg direka..
tu blum masuk klu de y nk tukar perabot...
langsir baru...kete baru..
seme baru la...
tp kita jgn lupa dan alpa...
pada Yang Esa..
dalam kita berseronok...
amalan bulan terawih jgn ditinggal...
mangaji al-Quran hingga katam...
baru la sempurna...
bak kata mak...
ni bulan Allah lelong pahala...
hehehe...jgn marah ye mak...
rebut sebanyak mungkin...

~ salam ramadhan bt keluargaku ~
* kepulangan kalian menghiburkan
lagi suasana bulan ramadhan

:: SeLaMaT MenYaMBuT BuLan RaMaDHaN ::


Kepada semua kenalan...

Selamat Berpuasa...
Selamat Berterawih..
Selamat Beribadat...

*andai ini Ramadhan terakhir bagi ku..... :l


:: 15 - 17 OGOS 2009 ::


:: Jumaat
::
Sampai kt Putra dalam area kul 5 pg...
Tgu org dtg amik sambil tgk gelagat org2 KL...
Cam-cam..dah tu de seorg mamat ni..
punyer la sengal..pegi parking kete kt laluan bas keluar...
dah tu bas tak leh nak kluar...dah kne marah gn driver bas...
pas tu time dia nk blah..ingt pas kluar parking..
sekali dah terlanggar kete depan...sib baik sikit je...
leh lak dia pakai blah bodoh je...
siap senyum2 lagi pas langgar kete org..
sengal punyer org...
lama la jgk terpaksa menunggu..
asal la ko lambat along...hehehe...
sampai je umah kt flat Pantai Permai..
solat subuh..terus sambung tido...
dah tu plan nk g sogo tertunda kul 11pg...
hehehe...jalan2 kt area sogo, jln tar..mcm2 la..
naik lenguh kaki tp de lg tmpt aku tak dpt pergi..
lowyat gn KLCC..balik terus pas makan kt KL Sentral...
sbb mak dah pening..huhuhu..
pas isyak..pergi umah sedara kt gombak lak..
tido sna...along pinjam kembara kawan dia..
action cam kete sendiri..huhuhu...
sekali nk kluar parking..dah revest..
kete tak jalan ke depan..asal ni..
muka cuak je..nk2 driver..hahaha...
tgk2 punyer tgk..
driver tekan brek mana kete tu nak jalan...

hahahaha...klakar betul...
sbb dah penat malam tu tido gn nyenyak sekali...

:: Sabtu ::
Bangun solat subuh..terus mandi..
sbb semalam tak mandi..tido terus..huhuhu
dah bersiap nak g Bangi...
sebelum tu amik ayah kat ????...lupa la nama tmpt dia
hari ni aku jd ko-pilot..alg driver..hehehe
ayah tu duk diam2 kt belakang...jd bos..
jgn tak caya..ank kome seme hebat2..
hahaha...sampai Bangi dalam kul 11pg..
pergi makan kt Seksyen 15..(tmpt aku kje dulu la...)
ingat nak makan Nasi Beriani Gam tp tak buka lagi..
kul 11 lbh baru bukak..
makan je kt kedai sebelah..Puteri Bongsu...
sbb kempunan nak makan
Nasi Beriani Gam..
just bungkus satu bwa blik..sbb masa tu dah kul 11 lebih..
hahaha....terus g UKM..cr parking..
sbb pas ni nk bergambar dulu..
nnt ramai org klu tgu abis konvo..
panas giler...berpeluh ketiak aku..
jd photographer...hehehe...
bt along..SELAMAT BERKONVO...
we all very pround with u...
through your path with patient..
with spirit..motivate ur self..
we all love u...
sbb konvo tu sesi kedua...
kul 1.30ptg baru masuk dewan...
aku..tgu alg kt panggung seni gn ayah...
sambil tgu angah dr melaka..
thanx abg...jauh dr melaka ko dtg raikan alg...
i so happy for this day...
dah tu ayh hadiah kan along bunga...huhuhu...
then after i invite my father to buy the flowers...
i can feel wht my mother feel....
i know why my mother love my father so much...
although whatever the people say to my father...
uuuwwaaaa....terharu nyer...
dah abis konvo g makan kt Samuri Satay Kajang..
masa tu tgk lapar giler..makan tak igt dunia..
50 cucuk tempah satay..30 mkn..20..bungkus..
sbb pas ni nk g Klang lak..nk tido sna umah ayh cik..
pas solat kt Masjid Hijau...sbb warna dia hijau..
nama tul tak tau...huhuhu..
before g Klang hantar ayah kt Shah Alam..
umh dia..sbb sok ayh keje..
abang drive motor dia..
along gn kembara dia...
konvo sama2..

:: Ahad ::
Ingat duk kt Klang je...
malas nak jalan-jalan...
sbb dah penat...
tiba-tiba plan nk g Nilai...
alang-alang along de kje kt sna..
pas zohor..g Nilai 3...
kluar sama gn mak cik..
sbb dia pun nk kluar..
g cari baju raya anak-anak dia...
dia naik kete Saga..
dlm perjalanan ke Nilai tu...
masya'allh...lebat nyer hujan...
cian kt abg mesti basah kuyup...
sbb dia pun g gak Nilai 3..
naik moto dia..
pas tu terus balik Melaka..
kt tmpt dia blja...UTEM...
sampai Nilai dlm kul 4.30ptg..
dlm kul 5.15ptg bru abg smpi...
lambat sbb hjn lebat...
beli punyer beli..
byk tul barang mak beli..
smpi tak muat nk isi dalm Kembara...
nampak kepala je klu tgk dr cermin pndang belakang...
huhuhu...dlm 6.30ptg baru bertolak balik KL..
sib baik jln tak jem teruk...
sampai umah along dlm kul 7.30ptg..
alamak....umh terkunci gril la plk...
kene la g asrama KTSN ...sbb nk mandi...
busuk bau cam2..hehehe...
pas siap2..makan, solat,..
g terus kt Putra..sbb mlm ni dah nak balik...
huhuhu..naik bas Sani...
seme barang mak bwa blk gn bas...
dasyhat tul mak ni...
hehehehe...
dah penat dlm bas tido je...huhuhu...

KENANGAN -
15-16 Ogos 2009
Konvo UKM


:: MeMoRieS ::


Hehehee....
Nampak nyer kenangan lama kembali lagi...
Malam ni aku akan bertolak ke ?????....
Tak tau mane satu destinasi...
banyak tul pilihan....
huhuhuhu.....
yang pasti bas tu berenti kat Putra..
pas tu ikut kaki la...
yang pertama KL...
tu umah Along..
nnt duk kat sna la...
pastu hari jumaat tu...
klu ikut plan nak g sogo..
ntah pe aku nk cr kt sana..
saje tinjau-tinjau..
Dah tu..hari sabtu..
g konvo along..
kt UKM bangi..
congrat!!!...along..
akhirnya impian kau tercapai....
fuhhh... lama benar aku tak ke sana...
macam-macam kenangan kt sana...
klu nak tau tu tmpat aku keje dulu...
sama2 tinggal gn bdk blaja kt UKM...
heheheh...masa tu aku la paling muda...
siap diaorg panggil aku..
hey...bdk kecik...
ish..ishh...ishhh...
lama gak la kat sana...
dlm 2 tahun cam tu la...
hehehe....
yang pasti along kene bawa aku g jln2...
lama tak round2 kota...
along..don't forget our mision...
hehehe...muaahhh...

*BANGI-06/08*

::CinTa & RinDu ::


Oleh: Ustaz Pahrol Mohd Juoi

Berbicara tentang rindu dan cinta, tidak dapat lari daripada soal hati dan rasa. Ya, rindu dan cinta letaknya di hati - raja dalam kerajaan diri manusia.

Sabda Rasulullah saw: "Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati." Riwayat Al-Bukhari
Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati mestilah rindu dan cinta yang `baik'. Barulah hati akan menjadi baik, dan seluruh anggota jadi baik. Tapi jika rindu dan cinta itu `jahat' maka jahatlah hati. Akibatnya jahatlah seluruh anggota. Kata orang, "berhati-hatilah menjaga hati." Jangan dibiarkan hati itu penuh dengan rindu dan cinta yang salah... akibatnya terlalu buruk.

Umpama menyerahkan kepimpinan negara kepada seorang yang jahat. Kita tentu tahu apa akibatnya bukan? Pemimpin yang jahat akan melakukan kemungkaran, penzaliman, rasuah dan lain-lain kejahatan yang akan menghancurkan sebuah negara. Maka begitulah hati yang jahat, akan menyebabkan seluruh diri kita terarah kepada kejahatan. Jadi, berhati-hatilah menjaga hati dengan berhati-hati memberi cinta dan rindu.

Sebenarnya, pada siapa kita harus cinta? Pada siapa kita mesti rindu? Mungkin ada diantara kita yang tertanya-tanya. Pada kekasih hati? Atau si dia yang sentiasa diingati. Oh, bukan, bukan... Sebenarnya hati setiap manusia secara fitrahnya mencintai dan merindui Allah. Kenapa dikatakan begitu? Dan benarkah begitu? Baiklah, mari kita fikirkan dan renungkan bersama...

Setiap hati inginkan kasih-sayang, keadilan, kekayaan, keindahan dan lain-lain sifat yang mulia, baik dan sempurna. Tidak ada seorang manusiapun yang tidak inginkan kebaikan, kemuliaan dan kesempurnaan. Ketika dilanda kemiskinan, manusia inginkan kekayaan. Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih-sayang. Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan. Baiklah, hakikat itulah bukti yang sebenarnya manusia cinta dan rindukan Tuhan. Justeru, Tuhan sahaja yang memiliki segala-gala yang diingini oleh manusia.

Bukankah Allah memiliki kekayaan yang diingini oleh si miskin? Allah mempunyai kasih sayang yang diidamkan oleh mereka yang terpinggir. Allah Maha Adil dan mampu memberi keadilan yang didambakan oleh yang tertindas. Oleh kerana itulah Tuhan mempunyai nama-nama yang baik (Asmaul Husna), yang menggambarkan keindahan, keadilan, kasih-sayang yang segala sifat kesempurnaan- Nya. Diantara nama-nama Allah itu ialah Al Adil (Yang Maha Adil)? Al Ghani (Maha Kaya)? Ar Rahman (Maha Pengasih)? Dan Ar Rahim (Maha Penyayang)?

Sebutlah... apa sahaja keinginan manusia tentang kebaikan dan kesempurnaan, maka di situ sebenarnya (secara langsung ataupun tidak), manusia sedang merindui dan mencintai Allah. Inilah rasa yang tidak dapat dihapuskan. Selagi manusia punya hati dan perasaan. Rasa bertuhan inilah yang menurut Imam Ghazali, tidak akan dapat dinafikan oleh hati sekalipun kerap dinafikan oleh sifat keegoan manusia.

:: HiDuP UmPaMa BunGa SaKuRa ::


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Bunga sakura,
Waktu hidupmu hanya sementara,
Namun kau tetap mengindahkan hidupmu semekar-mekarnya,
Kerana kau tahu jangka waktumu,
Waktu yang diberi tidak dibuang sia-sia.

Manusia,
Tidakkah kau sedar,
Bahawa hidupmu laksana bunga sakura,
yang hanya tumbuh pada musim semi,
yang hanya hidup dengan waktu yang singkat,
Namun ingin aku bertanya pada dirimu,
Tidakkah kau ambil pelajaran darinya,
dari kemekaran bunga sakura,
menjadikan masa hidupnya semekar-mekarnya,
bagaimana pula dengan kita.

Tidak kah kau memikirkan,
sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi,
ada tanda-tanda peringatan untuk kita,
laksana bunga sakura pada hidupnya,
agar kita mengambil pelajaran,
bahawa hidup ini ada waktunya,
waktu yang ditentukan oleh Yang Maha Kuasa,
mekarkankanlah waktu mu itu semekar-mekarnya,
agar kau tetap mekar di akhirat sana.

Karya Asli : SaBaHaNmUsLim

:: NisFu SyA'aBaN ::


Sedar tak sedar dah nak puasa dah...

Semalam nisfu syaaban...
Kami sekeluarga buat bacaan yassin bersama-sama....
Alhamdulillah...selesai jugak..
Dapat juga merapatkan lagi ukhuwah....
Walhal dalam keluarga sendiri....
Maner kita tau kan...
Permusuhan mampu menjadi damai...
Kasih sayang semakin bertambah...
Indahnya kehidupan ini...
Pelbagai perasaan Allah kurniakan..
Ada hari kita rasa gembira..
Ada hari kita rasa sedih....
Ada hari kita rasa keliru...
Apa yang penting...
Dalam kehidupan keluarga ini..
Perlukan sikap tolak ansur dan kerjasama..
Baru ceria perjalanan kehidupan kita...
Kalau tak maner nak layan nyer...
Kerenah adik-beradik...
Bukan nyer semua sama perangai...
Huhuhu...

:: JenGuK SeBenTaR::


Em..rasa nyer dah terlalu lama tidak menjenguk keadaan di sini...

Kekangan masa membataskan segala aktiviti...
Hanya sedikit masa sempat dicuri untuk diluangkan...
Tugas yang semakin bertambah menjadi lebih dingin...
Kadang-kadang aku merasakan terlalu singkat masa ini
Terlalu banyak perkara berlaku sejak akhir-akhir ini...
Terkadang aku terfikir....
Perancangan Tuhan terlalu unik....
Terlalu rapi..Terlalu sempurna...
Sehingga sukar bgi kita menilainya..
Kebingungan sekali sekala menjelma di dalam diri ini..
Mencari jalan ketenangan...
Akhirnya kepada Illahi aku ketemui...
Bertapa Besarnya Kuasa Yang Maha Esa...
Tak terlangkau dek akal manusia...

-Insan Buzy-

:: KeNaPa MaLaS ::


Apasal la aku malas sembahyang,

Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang - bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam & siang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak *******,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert aku sanggup beratur panjang,
Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal la aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur Kita bukannya panjang,
Pagi Kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang - sorang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Siksa neraka Cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh Halang!!!

p/s :jangan tiru cam aku..pemalas..huhuhu

:: CeRiTa CiNTa ::


PROLOG


Aku mencari seorang insan benama lelaki
Untuk menjadi pembimbing diri,
Di kala hati masih kosong tidak berisi,
Ajarlah aku amalan terpuji.

Pastinya dirimu menjadi contoh dihati,
Bagi seorang wanita bergelar isteri,
Mengajar semua ajaran Illahi,
Supaya hidup akan diberkati.

Bukan darinya kekayaan yang aku cari,
Apatah lagi ketampanan yang kuimpi,
Aku sekadar mencari cinta sejati,
Bagi meneruskan hidup di alam realiti.

Kesetiamu menjadi kunci,
Dalam kita menlayari hidup-hidup sehari-hari,
Terlalu banyak kita diuji,
Pastinya rumahtangga bertambah seri.

Bila dirimu tiada di sisi,
Aku menjadi resah sendiri,
Sudah pasti aku menghitung hari,
Kerana kepulangmu yang ku nanti.

Hanya padamu Tuhan aku memohon simpati,
Temukan aku dengan pasangan yang berbudi pekerti,
Kepada keluargaku sanggup dia berbakti,
Demi menjalankan tanggungjawab yang diberi.

Seandainya dia jodoh yang telah tersurat daripada Illahi,
Aku menerima dengan senang hati,
Harapanku biarlah aku menjadi miliknya yang abadi,
Walaupun pelbagai rintangan harus ku tempuhi.

- Anis Zainol -