:: BuaT SiBuK (^-^) ::


Tiada kelapangan masa sejak kebelakangan ini...

Terlalu menyibukan diri dgn tugas hari-hari...
Tidak lupa pada Yang Esa sekali...
Tika sibuk dgn urusan duniawi...

Memikirkan apakan terjadi...
Mati semakin menghampiri...
Masa banyak terluang utk duniawi..
Masih sempat berfikir lagi...

Sibuk bukan alasan, jadi...
Sentiasaku ingatkan diri...
Sepanjang hidup milik Illahi...
Seharusnya aku abadikan diri...

*Insan Buzy

:: ThiS WeeK ::


Argghhhh....
Terlalu banyak yang kene selesai...
Sape nak tlg aku ni....
Mmg tak menang tangan ni...
Fuhhh..sib baik de masa nak minum..
dah tu makan tak kene masa...
rosak segala plan2....
Arrrrgggghhhhh....tension aku...
ramai nyer org dtg...
igt pesta ke tempat ni...
Tolonggggg......aku nk pengsan ni...
Berat kepala dah menanggung seme keja...
*$%#@*(&^%#%....zzzzzz


:: InSaN TaQWa ::


Ramai manusia

Yang hidup di dunia ini
Berbagai cara dan
Gaya yang tersendiri
Ada yang ingin bertuhan
Ada yang tak memerlukannya
Namun kita sebenarnya
Allah yang punya

Bertuhankan Allah
Yang sebenar-benarnya

Kita ini manusia
Tak lepas dari salahnya
Tapi hendaklah sentiasa
Kembali padanya
Tuhan itu Pengasih
Tuhan itu Penyayang
Dia maha pengampun
Segala dosa

Bermohonlah ampun
Dari segala dosa

Allah itu Tuhan kita
Wajiblah disembah
Rezeki kita di dunia
Dia tentukannya
Berimanlah kepadanya
Patuhilah kepadanya
Janganlah kita leka
Jangan pula dilupa

Insan yang bertaqwa
Allah janjikan syurga


:: TeTiBa Je ::


Semalam secara tak sengaja...
pergi tengok tempat orang ternak arnab...
Fuhh...blh tahan jauh jugak tu...
nun di kg batu tumbuh, besut...
tak plan pun..
tetiba je di ajak g..
sbb pagi tu kita org serv intrnt..
tgk alamat cam dekat je...
tp nyer mahu 1 jam 30 minit jugak..
dah tu tuan kete bawa keta cam formula 1..
huhuhu..mau mati cepat semua...
pergi berdasarkan peta pd GPRS..
sng la sikit....
seme jln kitaorg lalu...
jln pantai..jln kampung..jln bandar..
tu seme GPRS kete punyer pasal...
bengong jugak benda alah tu..
huhuhu...tp y penting...
sampai jugak akhir nyer...

sik baik selamat jumper gak tmpt tu..
dah tu..g jumper tuan penternak...
mcm2 la dia citer pasal arnab ni...
emm..baru ku tahu pasal arnab..
tp susah jgk kalu tak jaga btul2 arnab ni...
kene teliti..hehehe..(rajin2kan diri le)
seme arnab kt sana cantik2 belaka..
ank y baru lahir pun ada..

dah selesai sesi soal bual...
kita org pun bertolak balik...
dalam 6.45 jgk la kitaotg sampai..
pening kepala layan driver formula 1..
huhuhu...









:: MaKaN BuaH ::


Wah sekarang musim buah-buahan...banyak btul pilihan buah-buahan...hinggakan tak larat lagi nak makan...klu sekarang ni rambutan mmg banyak...sampai pagi petang asyik makan buah je...nak nak pokok tu kat belakang umah je..fuhh..kenyang betulll...syukur rezeki melimpah-limpah..semalam je bertimbun-timbun durian kat umah..de org hantar 5 biji..campur sepupu bagi 3 biji campur yang dah ada lagi...fuhh...dashyat tul penangan musim buah..pas buah durian, buah manggis la plk...kalau tahun lepas tak berkesempatan nak makan semeriah ni...syukur kerana masih diberi kesempatan menikmati kurniaan Tuhan...Ntah tahun depan masih seperti tahun ini...

Dah tu klu kat umah semalam pun mak masak sayur lemak kulit buah stow (tak tau la btl ke tak ejaan nyer..)pas ni tak tau la buah pe lak..mungkin cempedak kot...itu lagi best klu digoreng bertepung...bau dia saja dah cukup...?????...sedap tau klu along,angah n mak su dpt makan sekali...alamak nyer kecoh la umah tu....Hari ni kat tempat kje pun makan buah...huhuhu..dah tak larat nak makan dah... (*V*) pening makan buah banyak sangat...hikshikshiks...

:: MaSa ::


Begitu cepat masa berlalu...
sedar tak sedar sudah 15 julai..
dan baru-baru ini...
saudara sebelah emak meninggal dunia..
disebabkan penyakit barah yang dihadapinya...
tinggal si isteri bersama 4 orang anak-anaknya...
bila difikirkan balik...
begitu besar Kuasa Yang Maha Esa...
Perancangan nyer terlalu rapi...
Terima qada' dan qadar dgn hati terbuka...
Insyaallah...Berkat Dunia Akhirat...

:: UnLuCKy DaY ::


I very sad today....

this morning I wake up late...
go to bathroom...wearing dress...
straight go to work...
no breakfast today... :(
on the way..
arrgghhh..
very slow car in front of me...
jammed..zuuppp....
potong je pak cik tu..
reach in office...
rest jap...nk bangun tu..
kunci motor lak jatuh dalam longkang besar..
intai punyer intai....
fuhhh...dalam tu...
ermm..fikir punyer fikir...
terpaksa la suruh adik hantar kunci spare..
dah pas tu...dalam kul 3.30pm tadi..
dapat news sedara y sakit tu dah xde...
meninggal dunia...
(Mohd Hayat Derahman)
Innalillahiwainnaillaihiraji'em...
Takziah buat keluarga Mak Ngah Bak..
So sad today.....I don't know what to do....











:: ErMmm... ::


Sambil duduk termenung...
Berkhayal seorang diri..
Argghhh...belum terlintas di fikiran ini...
Emm..pe nak post minggu ni ye...
Nak citer per yer..
Buat masa sekarang tak de idea menarik pun...
Emm...kalu along de idea ni best gak..
Huhuhuhu...boleh koya sama gan dia..
Hikshiks...Mari kita fikir sama-sama along...
Tapi along asyik sibuk je...
Emm..susah-susah sangat...
Lu Pikir Laa Sendiri...
Hahahahaha....

p/s : :-$ jap ehh..nak baca blog org lain dulu..hehehe

:: KhAS UnTukMu ALoNG (*_*) ::




:: SaKiT ::


Aku bersyukur pada Illahi kerana masih diberi kesempatan untuk beribadah, bermain, berseronok, sihat tubuh badan, bergelak ketawa dsb. Tidak semua orang dapat menikmati kurniaan ini. Hari ini kita dapat berjalan-jalan, boleh makan apa sahaja y kita inginkan, boleh bersolat jemaah bersama-sama, bergelak ketawa, berkejar kejaran bersama adik beradik, pergi berkelah bersama keluarga...tapi pernahkan terlintas di fikiran kita andai esok kita terlantar di katil atau di tikar tanpa mampu menguruskan diri, makan terpaksa bersuap, mandi perlu diuruskan, nak ke tandas pun perlu dipapah...mungkin kita fikir bukan ini yang aku pinta...kenapa jadi begini...kenapa semua ini terjadi pada aku...apakah dosa yang telah aku lakukan sehinggan aku ditakdirkan jadi begini...pelbagai soalan menerjah di fikiran kita...akhirnya kita berkata agaknya inilah takdir hidup aku...meneruskan hayat terakhir di katil ini...hanya mata mampu berkelip...hanya air mata mampu aku alirkan...ahhh...besarnya dugaan hidup aku...dalam tempoh terdekat ini..aku menziarahi saudara sebelah emak yang sakit disebabkan tidak dapat makan...hanya air menjadi makanan nyer..ahh..sayu nyer hati tak kala melihat sekujur tubuh terbaring di atas toto... sebelum ini keadan nyer tidak la seteruk itu...masih mampu bangun sendiri, solat sendiri, bergerak sendiri...sungguh tabah dia mengharungi dugaan hidup nyer...dan sekarang dia tidak mampu melakukan semua itu lagi..keadaan nyer bertamabah teruk...kalau dulu dia masih mampu uruskan diri akan tetapi sekarang dia perlu bergantung kepada pampers....hanya minum air...sudah lama perut nyer tidak mengenal nasi...kalau dulu tubuh nyer gempal tapi sekarang tubuh itu sudah kurus kering...andai dilihat itu bukan dia..jauh berbeza dengan dahulu...kalau dulu periang, riuh dengan suara nyer setiap kali balik kampung mak tapi sekarang hanya dapat melihat muka yang cekung, pucat dan tidak bermaya...tapi dia bertuah kerana mempunyai isteri yang cukup kuat semangat mengharungi segala dugaan hidup bersama suami tercinta...dan anak-anak yang masih kecil masih tidak mampu mengerti apakah penderitaan ayah yang sedang sakit, apakah pengorbanan mak yang setia menjaga ayah tidak kira siang atau malam...walau penat bekerja di siang hari dan malam pula menjaga suami tercinta bersama menjaga anak-anak...tak dapat aku bayangkan bertapa perit nyer cabaran hidup mereka sekeluarga...Ya Allah, Engkau Rahmatilah mereka sekeluarga, Engkau ampunkanlah dosa-dosa mereka, Engkau permudahkanlah urusan mereka,AMIN....

p/s : Salam Takziah Buat Mohd Hayat Dan Keluarga


:: Zass....LaYan.. ::


Hari demi hari...
Berlalu tanpa kita sedari...

Melalui perjalanan yang berbeza setiap hari...
Ada kala kita rasa terlalu tenang...
Setenang air di sungai...
Ada kala kita rasa serba tidak kena..
Buat itu tak kena,buat ini tak kena...
Resah sepanjang masa...
Semua kerja jadi tak sempurna...
Akhirnya kepada Allah kita mengadu..
Kenapa jadi begini dan begitu..
Baru diuji tidak sampai bertahun...
Sudah mengalah, pasrah dengan semuanya...
Pernahkah kita mengucap syukur...
Ke hadrat Illahi dengan segala apa yg dikurniakan..
Pernahkah kita berterima kasih kepadaNya..
Semua itu tidak pernah kita fikir...
Di kala kita senang dengan nikmat Allah...
Di kala hati tenang menlayan kejadian Tuhan...
Bertahun lamanya kita menikmati ciptaanNya...
Tapi bila kita dalam keresahan...
Tidak sampai ke penghujung...
Cepat-cepat kita mencariNya..
Meminta-minta denganNya..
Mengadu itu dan ini...
Kenapa begitu dan begini...
Walaupun begitu...
Ia tetap memperkenankan permintaan kita...
Tidak malukah kita..
Pernahkah kita fikirkan semua itu...
Bertapa lemahnya insan bergelar manusia ini...
Mudah lupa bila senang...
Bila susah baru mencari...
Walau siapa pun kita...
Kaya atau miskin..
Muda atau tua...
KepadaNYA lah kita KEMBALI...
KepadaNYA lah kita MERAYU...
KepadaNYA lah kita MERINTIH..