:: BooKsToRe ::



dlm hati "emm...dah lama tak mencari bahan bacaan..."
yang lama dah habis baca....cuma tak repeat je...buat ingatan y selalu lupa...
semalam de kwn bg pnjam buku..."Malapetaka Bakal Menimpa Menjelang Hari Kiamat..."
fuhhh...tebal sungguh,setebal kamus dewan...larat ke aku pulun....
buku tu masih baru dan lum de dipasaran..y jual cuma penjual jalanan...

erm...bg buku lain dulu la...yang tu....hehehe..(demand la ye aku...)
"Untukmu Wanita..." karangan Zaharuddin Abd Rahman...
buku ni pernah tgk tp lum baca...best jgk ni...
tp y tak best buku tu pinjam...so klu sendri punya lg best kan..

alang2 kwn nk g cari drawing sketch...join la sekali...hehehe...
siap2 n terus kluar g mph...ehh.cam tak ramai org je...
bukan time cuti sekolah ke...tp ok la kan...blh lelama sikit..hehe
klu tak riuh rendah dgn suara bebudak...."mama...adik nk tu..nk ni.."
wah mula2 cari dah jumpe buku y dikehendaki...
hehehe...(senyum melebar smpi tinge..) erm....y dpt digambarkan 'kepuasan'...
masa byk lagi ni....serve buku lain tu next time...kwn pun lmbt lg...
asyik duk mencari bahan bacaan dia...mane tah dia menghilang..
"Bidadari Dari Timur....choppss!!!...baca dulu la ye...smile.."
ooo....patut la org ckp jalan citer buku ni best...mmg best pun...
eh..dah cam library lak aku bt bookstore ni..hehehe...
mane la kwn aku ni...lama nyer cari drawing sketch...
lama lg kot...nmpk nyer leh smb pembacaan hingga ke ending citer...

tamat sudah jln citer...hehehe...so next time kena beli ler...
emm...tgk majalah lak la...cz kwn dah de kt sana...
maklum la org dah nk kawen...cr sumber la tu...hihihi...
y menjadi mangsa aku la..y selalu bg pendpt bengong2..huhu..
tp menjadi gak ler sekali sekala...kahkah..smbil2 tgu byar...bca Solusi lak...
ok...dah siap bayar...jom teruskan destinasi...hehehe
(destinasi seterusnya....makan la..perut dah bergendang2 nie..heheh...nyum3)

***p/s: eh asal ramai org kt ruang tengah ni...de show pe ekk...???
adusss...patut la tak ramai org kt sana td...de show besar-besaran kt sini uper nyer...
wahhh...best giler dpt berada di tgh2 lambakan buku2...lambakan org ramai...
sib baik bwa duit ngam2 je...klu...??? em...licin jwb nyer....hehehe..

:: ~SaLaM EiDuL aDHa~2010~::

Opsss!!!!....dah terlambat la nak wish..."Selamat Hari Raya Aidiladha"....
buat semua ahli keluarga, sanak saudara, teman2 dan sape2 y mengenali diri ini..hehehe..
syok sgt dpt cuti five days kt umah...tp bukan raya sgt pun...blk jln2 je...
lagi pun y blk tn blog je...huhuhu...y lain tak dpt blk...(T_T)
arr...nak tau jgk ke sape tak balik....erm..ok..
(yg tak balik disenarai pendek kan..khikhikhikhi..)
first2 mmg confirm tak blk la...mak su..sbb dia kt sarawak...
second tu alg n abg long la...sbb?? tak tau..tnye sndri..diorg raya kt KL je...
third emm...sape lg klu bkn budak Utem, Melaka tu..angah la...ni lak exam final sem
fourth arr..de ke fourth ni...(ntah btul ke tak aku bilang..hentam je lah)..
pengesahan last minute...mula2 cuti x approve...tp dek se_g_l bos nyer...
si bos "man..ko tak blk raya ke...tgk cuti ko dah lulus.."
si man "cuti pe kebenda nyer en...igt klu lulus hari ni blh blk terus ke..."
tu la klu nk tau ragam bos ayah aku....last2 ayh pun tak blk jugak...huhuhu...
jadi nyer y beraya kt kg..mak+aku+asyid+ijah+adik>>blink3x

dek jln jem hampir kt 2jam jgk la...tersengguk2 bas AB aku...
(hehe..sejak bila lak bas AB jd bas aku...ala..kira bas adik beradik la tuu..:D)
rasa nyer sebelum masuk tol gombak sampai la pas lebuhraya Karak kot....
siap driver tu tukar org...ngantuk la ckp dia...pas tu turn Pok Wei la plok...
klu besa smpi kul 4...ni kul 6 baru smpi...
tak sempat qodo tido pun....siap2 nk g semayang raya je...
pastu nak g tgk org sembelih lembu....ehh..bukan lapah lembu...hihih..
pastu makan tapai...pastu tgu org hantar daging qurban...pastu kumpul byk2..
bt action kt along gn mak su...sbb dah on ym webcame...semua org aku videokan..
cuma ayah je tak...sbb dia keje la...(asyik keje je...nmpk nyer kaya la ayh ku kan..)
yessss!!!!....dpt la mak tgk adik nyer y makin kering....angah y makin kurus..hehehe..

***p/s:
pe y penting..puasss!!!...dpt cuti lelama kt kg...hehehe

:: SuaTu KeTiKa.....::

Masih segar dalam ingatan...sambutan hari raya aidiladha begitu meriah... kami sekeluarga sepakat mengambil bahagia... setiap org mengambil satu bahagian... cukup 7 bahagian...cukup seekor lembu... erm..meriah sungguh suasana hari raya... hari raya pertama di rumah dan hari raya kedua di rumah pak cik... selama 2 hari jugak la kami bekerja keras... mengumpulkan tenaga menyiapkan persiapan.. seperti mempraktikan suasana majlis kawin(hehehe..)... ramai sedara mara y datang... mengenal antara satu sama lain..

satu hari selepas hampir selesai majlis kenduri sempena hari raya aidiladha hari ke-2...
tiba-tiba ayah menjerit memanggil nama anak2 nya... tp semua nyer tidak dgr sehinggakan ayah menjerit beberapa kali... kata ayah "cepat pergi tlg mak...!!!" bila semua anak2 mendengar kata2 itu... semua nya seperti hilang arah.. lintang pukang lari naik atas rumah...sampai lompat 2 anak tangga... meluru menuju ke arah mak....Ya Allah...peyakit mak datang lagi... macam mane nak bt ni.. kalau ikutkan dah hampir 6 tahun...Allah kurniakan kesihatan berpanjangan pd mak... dan hari ini Allah menarik nikmat kesihatan itu....tak kala itu hanya kami berserah kpd Allah... kali ini agak teruk dari sesebelum ini... kami adik beradik tidak lepas tangan memicit, mngurut mak sedaya upaya... cuba sedaya upaya memulihkan mak seperi sedia kala... tp Allah Maha Berkuasa...Dia menduga kami... mak tetap tak pulih sedikit pun...tp makin teruk... tp kami cuba hingga berkali2..sehinggakan penyakit itu reda... tp masih tidak pulih dan tidak mampu dibiarkan keseorangan... pada saat itu hanya Allah tmpt kami bergantung harapan.... Alhamdulillah...melihat keadaan mak buat seketika..bertambah baik... membantu mak menunaikan solat di saat dia tidak mampu melakukan sendiri... semoga Allah sembuhkan penyakit mak....

hati ini tidak putus2 berdoa..
(dalam hati...nak ke tak nak bagitau mak su....klu ikutkan mak su baru je smpi kt Sarawak... memandangkan cutinya sekejap..2hari je..balik semata2 menyempurnakan niat korban... dan balik ke sarawak disebabkan kena menjaga budak2 exam SPM...serba salah dibuatnya.. akhirnya just bagitau mak sakit biasa je...i'm sory mak su...i need to do it...we also worry about u...)

malam itu juga selepas isyak...ayh, angah n aku bawa mak ke klinik... angah mencari parking paling dekat krn mak tidak mampu berjalan... mencari kerusi roda..malangnya tiada..terpaksa aku memapah mak masuk ke dalam... masa tu ayah sakit lutut...erm.. seperti budak baru belajar berjalan...setapak demi setapak...sukar... akhirnya berjaya jua masuk ke dalam...tp mak dah tiada daya... akhirnya aku gn mak jatuh terjelepuk di atas lantai...semua y ada memerhati dgn tertnya2... aku tidak dipedulikan smua itu...cuba memberi semangat pd mak... teruskan sehingga kerusi pjg paling dekat...alhamdulillah..dpt dicapai...syukur...sementara menunggu giliran...y kebetulan org ramai dtg ke klinik malam itu... beberapa kali juga perlu meredakan penyakit mak...sebelum melarat... wlupun pda masa itu mengharapkan simpati mudah2an de y bermurah hati mendahulukan kami... tp ternyata tidak semudah itu...sabarkan hati menunggu giliran... sehinggakan giliran kami...mak disuntik dgn satu dos ubat...dan diberikan ubat2 lain... lega rasa nya bila doktor menyatakan ianya tidak apa2... cuma sekiranya penyakit tu datang lagi..segera bawakan ke hospital... kami pulang ke rumah dgn harapan mak akan sembuh...seperti kejadian sebelum2 ini...

disebabkan kepenatan setelah 2hari berturut-turut menguruskan kenduri...
dan selama 2hari itu jugak lah kami tidak cukup rehat dan tidur... dan malam itu kami tidur keletihan...sehinggakan tidak seorg pun dgr mak memanggil... sebaliknya mak bangun sendiri...menggengsot sendiri...turun tangga sendiri... "maafkan kami mak...kami tidak sedar..." nasib baik adik tersedar tp masa itu mak dah menggengsot naik dr tangga... pd masa tu baru kami dikejutkan...dan mendengar ayh sedikit kecewa gn kami... wlupun badan masih letih..tp dikuatkan jugak membantu pe y patut...

sekali sekala memandang ke arah jam...jarum menunjukkan pukul 5++ rasanya dah nak hampir waktu subuh...tersengguk2 menantikan azan subuh... keadaan mak nampak dah ok...nmpknya blh la melelapkan mata sekejap... dalam keadaan mamai...tiba-tiba sebak dada mak dtg lg..terpinga-pinga... td nmpk dah ok...tp skrg perlu dipicit dan diurut dgn segera supaya tidak melarat.. tp rasa nya cam dah terlambat....mak dah lemah longlai...tak bertenaga lg nk bertahan... berjujuran air mata mak menahan kesakitan...kami cuba kuatkan hati...menahan air mata... konon nyer kami kuat...dan tidak akan menangis lg...tp kami tak mampu... air mata menjadi peneman di kala kami kesulitan....kelopak mata dibanjiri takungan air mata.. tersedu-sedu adik menangis...lg membuatkan kami dirundum kesedihan.. terdengar azan Subuh berkumandang...tangan dan tubuh mak dah sejuk... tp mak masih menyatakan mahu sembahyang subuh...wlupun tiada kudrat lg...alg dgn segera menyediakan dan mengambilkan wuduk utk mak... memakaikan mak dgn telekung sembahyang...dah mak hanya mampu sembahyang secara duduk... dgn susah payah mak meyudahkan smbhyag subuh.... dan rakaat y terakhir mak tak mampu lg bertahan...hanya tinggal salam terus rebah di atas tilam....tp kata mak"mak nk sudahkan salam terakhir ni...."tersekat-sekat kata2 mak.. sambil baring mak memberi salam...nafas mak semakin kencang....dada mak naik turun... tidak lagi dapat dikawal...nafas mak sekejap panjang..sekejap pendek.... menjujuran air mata kami tak kala melihat keadaan mak bertarung dgn dugaan Allah.... di saat ini hanya doa kami pohon....hanya bacaan Yassin dr kami semua... hanya ucapan kalimah "Lailahaillallah...."di cuping telinga mak....mata mak dipejam rapat-rapat... pada waktu ini y ada hanya kami sekeluarga....

hanya
sempat memanggil pak su disebelah rumah..jiran tetangga y terdekat... sementra waktu subuh masih awal....kami bergilir2 menjaga mak... memastikan mak tidak ditinggalkan keseorgan... sentiasa diiringi bacaan Yassin dan kalimah suci itu... bergilir2 menunaikan solat subuh.... dalam doaku " Ya Allah...seandainya inilah pengakhiran hayat ibuku...Kau permudahkanlah urusannya... kerna aku tidak sanggup melihat ibuku menghadapi ujianMu y seberat ini...aku redha seandainya Kau mengambilnya.. kerna dia adalah milikMu jua....amin Ya Rabbalalamin....." wlupun berada di saat2 y begini...kami memastikan adik2 menunaikan tanggungjawab kepada Allah... setelah semua nyer telah selesai melaksanakn solat Subuh....kami berkumpul beramai2 mengelilingi mak... meneruskan bacaan Yassin dan ayat2 Al-Quran...mak mahu mendengarnya sehinggan akhir.... dalam nada y tersekat-sekat...mak memanggil kami semua termasuk ayh.... dlm keadaan mata mak masih pejam...mak berkata-kata... "abang...mah minta maaf gn abg...klu mah de buat salah gn abg...mungkin dan tiba masanya mah pergi... halalkan makan minum mah selama ini abg...tuk anak-anak mak.. mak mintak maaf klu mak de buat salah gn anak-anak mak... wahai anak-anakku...jagalah diri baik2...jadilah ank2 y soleh...taatilah perintah Allah.... anak-anak lelaki mak...jagalah adik2 dan kakak2mu...carilah isteri y solehah...bimbinglah mereka ke jalan Allah... anak-anak perempuan mak...jagalah aurat2mu...jagalah adik2 mu..carilah suami y soleh... adik2 dgr la kata2 kakak2 dan abangmu...jangan bergaduh sesama sendiri...halalkan makan minum mak..." berjujuran air mata kami semua...tak dapat dibendung lg...mendengar kata-kata mak membuatkan aku terasa begitu berat utk memikulkan amanah itu....takut tidak mampu melaksanakannya...

Ya Allah...
ini dugaan Mu kpd kami sekeluarga...tabahkanlah hati kami Ya Allah.... nafas mak tersekat2...tak lekang di telinga mak ucapan kalimah "Lailahaillallah...."..bibir mak sentiasa dibasahi air... hari semakin cerah...aku lihat pak su dan pak cik dah datang...bila meraka dtg aku sendiri tidak perasaan... rumah mula dipenuhi jiran2 dan saudara mara...mak masih terbaring di tilam di ruang tamu... pak cik dtg melihat keadaan mak...menghalakan jari di hujung hidung mak...merasakan nafas y keluar... merasakan tidak puas hati....pak cik menghalakan n sekali lagi...melihat wajah pak cik y berkerut..aku megerti besediakah kami menghadapinya...kuatkan kami...keadaan mak sekejap sedar sekejap tidak.... tp kali ini...lama mak tidak sedarkan diri....senyap seketika...y didgr hanya alunan bacaan Yassin... aluanan kalimah "Lailahaillallah...." tidak berhenti.... Ya Allah...Tuhan Yang Maha Besar Kuasa dan Maha Agung...Yang Memiliki sekalian yang ada di langit dan di bumi.... Miliknya la semua itu...Dia yang menghidupkan dan mematikan....Allahuakbarrrr....

Buat seketika keadaan sunyi sepi dalam tempoh y agak lama...redha seandainya itu pengakhiranya..akan tetapi Dengan Kekuasanya Dia memberikan mak peluang utk terus mengabdikan diri kepadaNya...Subhanallah... dada mak kembali berombak....nafas mak pelahan2...terkesima kami semua...betulkah semua ini... Ya Allah...syukur kami panjatkan kpdMu...krna masih diberi peluang menikmati kasih sayang seorg ibu... walaupun keadaan mak terlalu lemah...dan masih seperti sebelum ini...tidak stabil.... pernafasan turun naik...tp keadaan mak nmpk sedikit berkurangan dr sebelum ini... hari semakin cerah...tidak sedar jam dah pukul 7pg...lbh krg 2jam mak bertarung nyawa... kelihatan mak terlalu letih dan mak cuba membuka matanya pelahan2... syukran Ya Allah..terasa seperti baru dikurniakan seorg ibu...tak dpt digambarkan perasaan lega pd kami semua... jiran2 dan saudara mara y melihat keadaan mak y nazak..semua terkesima...tidak percaya...terkejut dgn keajaiban Allah.... Allhamdulillah....tidak putus2 hati ini mengucapkan kalimah suci itu....

***p/s : Alhamdulillah...setelah diizinkan Allah mak semakin sembuh walaupun perlu penjagaan rapi....makan minumnya disuap...dimandikan..diriba, dipapah...dipakaikan baju... selama seminggu mak dipembaringan....sentiasa dilawati saudara mara, jiran tetangga n sahabat handai... selama itu jualah mak berkongsi pengalaman di saat bertarung nyawa...saat sakaratul maut...gambaran separa di alam kubur... niat mak bukan utk membanggakan diri tp ingin berkongsi pengalaman y diberikan Allah kpdnya... tidak semua insan diberi peluang seperti...pertama kali mak bercerita pada kami semua...seram sejuk badan kami.. seperti tidak percaya...gambaran y diceritakan..."melihat diri dikafankan...diusung dibawa ke kubur...ditalkin..dimasukkan ke dalam kubur.. melihat ramai saudara mara y dtg menziarah...berjumpa dgn ahli2 kluarga y sudah meninggal..berjumpa dgn arwah nenek... semuanya berpakaian putih..."berderau darah aku mendengarnya...semoga apa yang kami sekeluarga lalui akan menguatkan lagi kehambaan kami, ketakwaan kami..ketaatan kami padaMu Ya Allah...teguhkanlah iman kami Ya Allah....

:: PaNaHaN SeOrG WaNiTa ::

***********
Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.

Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.

Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalian

Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.



"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...

***********

Sumber : Sekretariat NYDP2 MPP Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

:: InGaTaN uTk Ku....::

buat seketika ruangan ini sunyi dr sebarang tinta, sebarang khabar berita...
samada y mengembirakan mahupun sebaliknya...sepjg perjalanan hidup ini...
dan hari ini..jari jemari ini ingin mengabdikan sesuatu sebagai peringatan bt diri ini...
hari ni 7hb nov...dan hari ni jugak merupakan hari kelahiran aku dan alg y ke-25...
dan jugak merupakan hari ulangtahun perkahwinan mak dan ayah y ke-26...
bertuahkan mak dan ayah...sempena ulangtahun perkahwinan mereka...
Allah kurniakan mrk cahayamata...bukan seorg tapi dua org...(huhuhu..)

seronok krn dpt berada di kampung halaman...wlupun cuti hanya 3 hari shj..
seronok dpt menghirup udara pagi y nyaman...seronok dpt menatap wajah ibu..
seronok dpt berbual-bual dgn ibu...seronok dpt membonceng motor bersama2 gn ibu...
seronok dapat bertengkar dgn adik2...seronok dpt berjalan bersama2 dgn ibu...
seronok dpt menikmati angin pantai y sepoi2 bahasa...seronok bergelak ketawa...
seronok dpt menikmati aiskrim bersama2...seronok dpt pe y aku mahu...

i'm happy with the 3days holiday...
thanx to my friend...cz sold me the ticket...actually i never plan to back my village...
this week...just want to stay in here...but 'rezeki jgn ditolak' kan...

sebenarnya tidak terlintas di hati ini meraikan pe2...cukup sekadar ingatan....
tarikh tu hanya satu angka y mengingatkan aku bahawa semakin meningkat umur...
semakin dekat kematian itu....semakin berat tanggungjawab y perlu dipikul...
semakin jauh perjalanan y harus dilalui...semakin byk dugaan hidup...
tahun demi tahun semakin menakutkan...mengerunkan...menyeramkan...
adakah diri ini sudah bersedia menghadapi apa jua kemungkinan y tidak dijangkau dek fikiran ini...
hari ke hari dirasai semakin cepat berlalu...merasakan putaran masa begitu sekejap...
akan tetapi apa y diri ini telah lakukan...apa y telah dicapai...apa y telah dimiliki...
di manakah takat keimanan diri ini...di manakah tahap ketakwaan diri ini pd Nya...
nauzubillahiminzaliq....hanya Allah sahaja yang tahu...
semoga aku tergolong dlm golongan org y beriman dan bertakwa...

" wahai insan...ingatlah kamu...hidup di dunia tiada abadi....
sebelum terlambat....sedarlah diri...buatlah amal sebelum mati...
ingatlah seksa api neraka...hawanya panas tiada terkira...
jikalau hidup dek kerna harta tentulah nanti akan terseksa...
jikalau dirimu terleka kerna harta tentulah nanti akan terbinasa...
ingatlah wahai insan....buatlah amalan bekalan di hari kemudian..
ingat dan waspada...wahai manusia..menempuh hidup byk dugaan...
iman dan takwa letaknya di jiwa...."

:: BerTuNanG ::

TAKRIF PERTUNANGAN

Ulama dari mazhab Maliki (Hatab):
Pertunangan adalah satu ungkapan untuk menyeru kepada pernikahan dan apa-apa yang berlaku dari perbualan.

Ulama dari mazhab Shafie (Umairah):
Pertunangan adalah menyentuh (mengemukakan) pernikahan daripada orang yang diambil kira dengannya.

Daripada takrif pertunangan di atas dapatlah kita ketahui bahawa pertunangan ini adalah semata-mata satu perjanjian di antara dua pihak (pihak lelaki dan pihak perempuan) untuk melangsungkan perkahwinan. Pertunangan bukanlah satu akad seperti pernikahan dan memutuskan pertunangan dengan sebab-sebab tertentu bukanlah suatu kesalahan.


PERTUNANGAN DI SISI SYARAK

Terbahagi kepada lima cara:
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada seorang perempuan secara langsung.
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada wali perempuan.
- Menggunakan pihak ketiga untuk meminang.
- Wali menawarkan anak perempuannya kepada seorang lelaki soleh.
- Perempuan menawarkan dirinya sendiri kepada seorang lelaki soleh.

Sekiranya kedua-dua pihak telah bersetuju dan menerima (menggunakan salah satu cara di atas) maka ini adalah sudah dikira bertunang di sisi syarak.


PERTUNANGAN DI SISI ADAT

Kebiasaannya pihak lelaki akan memberikan barang-barang hantaran ke rumah pihak perempuan pada majlis pertunangan yang telah ditetapkan. Kemudian perempuan akan disarungkan cincin di jari manisnya sebagai tanda sudah bertunang. Maka pihak perempuan akan menetapkan dan membincangkan hantaran untuk perkahwinan berdasarkan status seseorang perempuan itu. Dan diakhiri dengan bacaan doa dan sedikit jamuan ringan. Majlis pertunangan ini diadakan selepas kedua-dua pihak bersetuju untuk bertunang selepas adat merisik.

Pemberian cincin semasa pertunangan adalah suatu adat yang diamalkan di Malaysia (mungkin diambil dari warisan orang bukan Islam) dan ia bukanlah satu syariat yang telah ditetapkan oleh Islam. Namun ia tidaklah menjadi satu kesalahan sekiranya pemberian cincin itu diberikan sekadar tanda pertunangan selagimana tidak menyalahi syariat. Perlu diketahui bahawa menganggap perbuatan menanggalkan cincin sebagai tanda pertunangan diputuskan maka ia adalah bercanggah dengan Islam.


HEBAHAN PERTUNANGAN

Tidaklah digalakkan menghebahkan pertunangan sepertimana perkahwinan. Pada pendapat saya bahawa hebahan pertunangan sekadar perlu adalah terletak di atas budi bicara keluarga masing-masing. Adapun hebahan tentang perkahwinan adalah digalakkan (sunat) oleh Islam dan menghadirinya adalah wajib.


WAKTU PERTUNANGAN

Berkaitan dengan pertunangan yang lama - pada pandangan saya ia terletak di atas diri kedua-dua pihak yang bertunang untuk menentukannya. Sekirannya kedua-dua (peminang lelaki dan perempuan) mampu melaluinya dan bersedia dalam tempoh masa pertunangan yang panjang maka tidaklah mengapa. Namun pertunangan yang panjang mungkin membawa sedikit masalah dari pengalaman beberapa orang kenalan saya.

Wallahua'lam.

*
Ustaz Muhammad Rashidi Bin Haji Wahab atau nama penanya, buluh....

:: NiLai TuDunG SeOrG WaNiTa ::

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya.

Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung.

Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya.

Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya.

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam.

Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. Mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian.

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati).

Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran.

Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain. Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki.

Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita.

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya.

Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.