:: SuaTu KeTiKa.....::

Masih segar dalam ingatan...sambutan hari raya aidiladha begitu meriah... kami sekeluarga sepakat mengambil bahagia... setiap org mengambil satu bahagian... cukup 7 bahagian...cukup seekor lembu... erm..meriah sungguh suasana hari raya... hari raya pertama di rumah dan hari raya kedua di rumah pak cik... selama 2 hari jugak la kami bekerja keras... mengumpulkan tenaga menyiapkan persiapan.. seperti mempraktikan suasana majlis kawin(hehehe..)... ramai sedara mara y datang... mengenal antara satu sama lain..

satu hari selepas hampir selesai majlis kenduri sempena hari raya aidiladha hari ke-2...
tiba-tiba ayah menjerit memanggil nama anak2 nya... tp semua nyer tidak dgr sehinggakan ayah menjerit beberapa kali... kata ayah "cepat pergi tlg mak...!!!" bila semua anak2 mendengar kata2 itu... semua nya seperti hilang arah.. lintang pukang lari naik atas rumah...sampai lompat 2 anak tangga... meluru menuju ke arah mak....Ya Allah...peyakit mak datang lagi... macam mane nak bt ni.. kalau ikutkan dah hampir 6 tahun...Allah kurniakan kesihatan berpanjangan pd mak... dan hari ini Allah menarik nikmat kesihatan itu....tak kala itu hanya kami berserah kpd Allah... kali ini agak teruk dari sesebelum ini... kami adik beradik tidak lepas tangan memicit, mngurut mak sedaya upaya... cuba sedaya upaya memulihkan mak seperi sedia kala... tp Allah Maha Berkuasa...Dia menduga kami... mak tetap tak pulih sedikit pun...tp makin teruk... tp kami cuba hingga berkali2..sehinggakan penyakit itu reda... tp masih tidak pulih dan tidak mampu dibiarkan keseorangan... pada saat itu hanya Allah tmpt kami bergantung harapan.... Alhamdulillah...melihat keadaan mak buat seketika..bertambah baik... membantu mak menunaikan solat di saat dia tidak mampu melakukan sendiri... semoga Allah sembuhkan penyakit mak....

hati ini tidak putus2 berdoa..
(dalam hati...nak ke tak nak bagitau mak su....klu ikutkan mak su baru je smpi kt Sarawak... memandangkan cutinya sekejap..2hari je..balik semata2 menyempurnakan niat korban... dan balik ke sarawak disebabkan kena menjaga budak2 exam SPM...serba salah dibuatnya.. akhirnya just bagitau mak sakit biasa je...i'm sory mak su...i need to do it...we also worry about u...)

malam itu juga selepas isyak...ayh, angah n aku bawa mak ke klinik... angah mencari parking paling dekat krn mak tidak mampu berjalan... mencari kerusi roda..malangnya tiada..terpaksa aku memapah mak masuk ke dalam... masa tu ayah sakit lutut...erm.. seperti budak baru belajar berjalan...setapak demi setapak...sukar... akhirnya berjaya jua masuk ke dalam...tp mak dah tiada daya... akhirnya aku gn mak jatuh terjelepuk di atas lantai...semua y ada memerhati dgn tertnya2... aku tidak dipedulikan smua itu...cuba memberi semangat pd mak... teruskan sehingga kerusi pjg paling dekat...alhamdulillah..dpt dicapai...syukur...sementara menunggu giliran...y kebetulan org ramai dtg ke klinik malam itu... beberapa kali juga perlu meredakan penyakit mak...sebelum melarat... wlupun pda masa itu mengharapkan simpati mudah2an de y bermurah hati mendahulukan kami... tp ternyata tidak semudah itu...sabarkan hati menunggu giliran... sehinggakan giliran kami...mak disuntik dgn satu dos ubat...dan diberikan ubat2 lain... lega rasa nya bila doktor menyatakan ianya tidak apa2... cuma sekiranya penyakit tu datang lagi..segera bawakan ke hospital... kami pulang ke rumah dgn harapan mak akan sembuh...seperti kejadian sebelum2 ini...

disebabkan kepenatan setelah 2hari berturut-turut menguruskan kenduri...
dan selama 2hari itu jugak lah kami tidak cukup rehat dan tidur... dan malam itu kami tidur keletihan...sehinggakan tidak seorg pun dgr mak memanggil... sebaliknya mak bangun sendiri...menggengsot sendiri...turun tangga sendiri... "maafkan kami mak...kami tidak sedar..." nasib baik adik tersedar tp masa itu mak dah menggengsot naik dr tangga... pd masa tu baru kami dikejutkan...dan mendengar ayh sedikit kecewa gn kami... wlupun badan masih letih..tp dikuatkan jugak membantu pe y patut...

sekali sekala memandang ke arah jam...jarum menunjukkan pukul 5++ rasanya dah nak hampir waktu subuh...tersengguk2 menantikan azan subuh... keadaan mak nampak dah ok...nmpknya blh la melelapkan mata sekejap... dalam keadaan mamai...tiba-tiba sebak dada mak dtg lg..terpinga-pinga... td nmpk dah ok...tp skrg perlu dipicit dan diurut dgn segera supaya tidak melarat.. tp rasa nya cam dah terlambat....mak dah lemah longlai...tak bertenaga lg nk bertahan... berjujuran air mata mak menahan kesakitan...kami cuba kuatkan hati...menahan air mata... konon nyer kami kuat...dan tidak akan menangis lg...tp kami tak mampu... air mata menjadi peneman di kala kami kesulitan....kelopak mata dibanjiri takungan air mata.. tersedu-sedu adik menangis...lg membuatkan kami dirundum kesedihan.. terdengar azan Subuh berkumandang...tangan dan tubuh mak dah sejuk... tp mak masih menyatakan mahu sembahyang subuh...wlupun tiada kudrat lg...alg dgn segera menyediakan dan mengambilkan wuduk utk mak... memakaikan mak dgn telekung sembahyang...dah mak hanya mampu sembahyang secara duduk... dgn susah payah mak meyudahkan smbhyag subuh.... dan rakaat y terakhir mak tak mampu lg bertahan...hanya tinggal salam terus rebah di atas tilam....tp kata mak"mak nk sudahkan salam terakhir ni...."tersekat-sekat kata2 mak.. sambil baring mak memberi salam...nafas mak semakin kencang....dada mak naik turun... tidak lagi dapat dikawal...nafas mak sekejap panjang..sekejap pendek.... menjujuran air mata kami tak kala melihat keadaan mak bertarung dgn dugaan Allah.... di saat ini hanya doa kami pohon....hanya bacaan Yassin dr kami semua... hanya ucapan kalimah "Lailahaillallah...."di cuping telinga mak....mata mak dipejam rapat-rapat... pada waktu ini y ada hanya kami sekeluarga....

hanya
sempat memanggil pak su disebelah rumah..jiran tetangga y terdekat... sementra waktu subuh masih awal....kami bergilir2 menjaga mak... memastikan mak tidak ditinggalkan keseorgan... sentiasa diiringi bacaan Yassin dan kalimah suci itu... bergilir2 menunaikan solat subuh.... dalam doaku " Ya Allah...seandainya inilah pengakhiran hayat ibuku...Kau permudahkanlah urusannya... kerna aku tidak sanggup melihat ibuku menghadapi ujianMu y seberat ini...aku redha seandainya Kau mengambilnya.. kerna dia adalah milikMu jua....amin Ya Rabbalalamin....." wlupun berada di saat2 y begini...kami memastikan adik2 menunaikan tanggungjawab kepada Allah... setelah semua nyer telah selesai melaksanakn solat Subuh....kami berkumpul beramai2 mengelilingi mak... meneruskan bacaan Yassin dan ayat2 Al-Quran...mak mahu mendengarnya sehinggan akhir.... dalam nada y tersekat-sekat...mak memanggil kami semua termasuk ayh.... dlm keadaan mata mak masih pejam...mak berkata-kata... "abang...mah minta maaf gn abg...klu mah de buat salah gn abg...mungkin dan tiba masanya mah pergi... halalkan makan minum mah selama ini abg...tuk anak-anak mak.. mak mintak maaf klu mak de buat salah gn anak-anak mak... wahai anak-anakku...jagalah diri baik2...jadilah ank2 y soleh...taatilah perintah Allah.... anak-anak lelaki mak...jagalah adik2 dan kakak2mu...carilah isteri y solehah...bimbinglah mereka ke jalan Allah... anak-anak perempuan mak...jagalah aurat2mu...jagalah adik2 mu..carilah suami y soleh... adik2 dgr la kata2 kakak2 dan abangmu...jangan bergaduh sesama sendiri...halalkan makan minum mak..." berjujuran air mata kami semua...tak dapat dibendung lg...mendengar kata-kata mak membuatkan aku terasa begitu berat utk memikulkan amanah itu....takut tidak mampu melaksanakannya...

Ya Allah...
ini dugaan Mu kpd kami sekeluarga...tabahkanlah hati kami Ya Allah.... nafas mak tersekat2...tak lekang di telinga mak ucapan kalimah "Lailahaillallah...."..bibir mak sentiasa dibasahi air... hari semakin cerah...aku lihat pak su dan pak cik dah datang...bila meraka dtg aku sendiri tidak perasaan... rumah mula dipenuhi jiran2 dan saudara mara...mak masih terbaring di tilam di ruang tamu... pak cik dtg melihat keadaan mak...menghalakan jari di hujung hidung mak...merasakan nafas y keluar... merasakan tidak puas hati....pak cik menghalakan n sekali lagi...melihat wajah pak cik y berkerut..aku megerti besediakah kami menghadapinya...kuatkan kami...keadaan mak sekejap sedar sekejap tidak.... tp kali ini...lama mak tidak sedarkan diri....senyap seketika...y didgr hanya alunan bacaan Yassin... aluanan kalimah "Lailahaillallah...." tidak berhenti.... Ya Allah...Tuhan Yang Maha Besar Kuasa dan Maha Agung...Yang Memiliki sekalian yang ada di langit dan di bumi.... Miliknya la semua itu...Dia yang menghidupkan dan mematikan....Allahuakbarrrr....

Buat seketika keadaan sunyi sepi dalam tempoh y agak lama...redha seandainya itu pengakhiranya..akan tetapi Dengan Kekuasanya Dia memberikan mak peluang utk terus mengabdikan diri kepadaNya...Subhanallah... dada mak kembali berombak....nafas mak pelahan2...terkesima kami semua...betulkah semua ini... Ya Allah...syukur kami panjatkan kpdMu...krna masih diberi peluang menikmati kasih sayang seorg ibu... walaupun keadaan mak terlalu lemah...dan masih seperti sebelum ini...tidak stabil.... pernafasan turun naik...tp keadaan mak nmpk sedikit berkurangan dr sebelum ini... hari semakin cerah...tidak sedar jam dah pukul 7pg...lbh krg 2jam mak bertarung nyawa... kelihatan mak terlalu letih dan mak cuba membuka matanya pelahan2... syukran Ya Allah..terasa seperti baru dikurniakan seorg ibu...tak dpt digambarkan perasaan lega pd kami semua... jiran2 dan saudara mara y melihat keadaan mak y nazak..semua terkesima...tidak percaya...terkejut dgn keajaiban Allah.... Allhamdulillah....tidak putus2 hati ini mengucapkan kalimah suci itu....

***p/s : Alhamdulillah...setelah diizinkan Allah mak semakin sembuh walaupun perlu penjagaan rapi....makan minumnya disuap...dimandikan..diriba, dipapah...dipakaikan baju... selama seminggu mak dipembaringan....sentiasa dilawati saudara mara, jiran tetangga n sahabat handai... selama itu jualah mak berkongsi pengalaman di saat bertarung nyawa...saat sakaratul maut...gambaran separa di alam kubur... niat mak bukan utk membanggakan diri tp ingin berkongsi pengalaman y diberikan Allah kpdnya... tidak semua insan diberi peluang seperti...pertama kali mak bercerita pada kami semua...seram sejuk badan kami.. seperti tidak percaya...gambaran y diceritakan..."melihat diri dikafankan...diusung dibawa ke kubur...ditalkin..dimasukkan ke dalam kubur.. melihat ramai saudara mara y dtg menziarah...berjumpa dgn ahli2 kluarga y sudah meninggal..berjumpa dgn arwah nenek... semuanya berpakaian putih..."berderau darah aku mendengarnya...semoga apa yang kami sekeluarga lalui akan menguatkan lagi kehambaan kami, ketakwaan kami..ketaatan kami padaMu Ya Allah...teguhkanlah iman kami Ya Allah....
0 Responses