:: SaBaRKaH aKu??? ::


"Jika kita meminta kesabaran,Allah akan memberikan ujian & kepayahan dalam hidup untuk kita lalui".
Aku masih ingat kata2 ini yang ditulis asalnya dalam bahasa Inggeris. Benar sekali...setiap kali dalam do'aku, tidak akan kutinggalkan permintaan agar dikuatkan kesabaranku selain iman dan taqwa kepada Allah sejak aku pandai berdo'a.Permintaan ini sudah sebati dan akan lahir dgn spontan dalam setiap doaku. Sejak itu jugalah aku menerima ujian demi ujian dalam hidup yang menguji sejauh mana kesabaranku. Makin lama makin berat ujian yang diterima & pernah suatu masa aku hampir tergolong dalam golongan hambaNya yang berputus asa & kecewa. Timbul rasa bahawa Allah sengaja menyiksaku.
Alhamdulillah aku disedarkan olehNya bahawa ini adalah untuk memenuhi permintaanku selama ini iaitu melayakkan diriku bersama golongan as-sabirin ( orang-orang yang sabar). Jika aku menarik diri dari ujian2 Allah, pasti aku tidak akan menikmati kesabaran itu...& bermakna itu berjanggah dgn apa yg kupinta...Seperti seorang pelajar yang bercita2 untuk belajar di universiti tapi tak sanggup menghadapi peperiksaan UPSR , PMR dan SPM. Sudah tentu hasratnya akan kecundang. Jika diteliti, di alam persekolahan pun , makin sukar aras peperiksaannya jika kita ingin meraih kejayaan di dunia .Inikan pula untuk mendapat kejayaan di dunia & akhirat. Bila diingatkan hal ini, jiwaku menjadi kuat semula & terus bersemangat melalui segala ujian hidup. Kucuba memikirkan nikmat kesabaran yang bakal dikecapi melebihi sakitnya ujian yang dilalui. Betapa nikmatnya bila memperolehi pekerjaan & mendapat gaji yang mencukupi selepas berjaya dalam semua kepayahan semasa belajar...Betapa gembiranya seorang ibu yang selamat melahirkan bayinya selepas bersusah payah mengandungkannya...Suatu nikmat yang tidak terucap...& terlalu manis bagi yang melaluinya..

" Selepas kepayahan, ada kesenangan ".
Maksud firman Allah ini sentiasa berkumandang di telingaku dan memenuhi jiwaku.
Aku yakin sungguh2 bahawa ujian yang berat untuk hamba yang kuat & mampu kerana aku amat yakin dgn janji Allah bahawa Allah tidak akan memberati hambaNya dengan sesuatu yang ia tidak mampu menanggungnya. Hal ini menambahkan kekuatanku untuk teruskan kehidupan ini. Bila ditimpa ujian & musibah, aku cuba rasakan bahawa Allah sedang melihatku & tidak meninggalkanku sendirian...Bahagianya sentiasa dalam perhatian Allah dan dekat dengan Allah.
" Ya Rabb, kuatkan iman & taqwaku,tingkatkan kesabaranku dan kurniakanlah kebaikan kepadaku di dunia & di akhirat". Amin ya Rabbal 'alamin
0 Responses