::HaDiaH UnTuK DiRiKu ::


Aku tertarik dengan tazkirah remaja bersama Mohd Zawawi Yusoh..aku aggap artikel ini hadiah unyuk diri sendiri..tapi aku buat keputusan untuk berkongsi hadiah ni dengan rakan-rakan yang aku kasihi..rakan yang turut sama memerlukan hadiah ini..jom ikuti! (^_~)

Tip menghadapi tekanan ialah dengan cara berkomunikasi dengan diri sendiri..

Mulakan dengan...Aku harus bersiap sedia menghadapi hidup ini..apa pun yang terjadi hidup ini hanya sekali..aku tidak boleh gagal dan sia-sia tanpa berguna..

Tugasku adalah MENYEMPURNAKAN NIAT DAN IKHTIAR...segala yang terjadi aku serahkan kepada Allah Yang Maha Tahu yang terbaik bagiku..
Aku harus sedar..yang terbaik bagiku menurutku...belum tentu baik bagiku menurut Allah SWT.. Bahkan aku mungkin menuruti keinginan dan harapanku sendiri...

Pengetahuanku mengenai diri aku atau apa pun amat terbatas...sedangkan pengetahuan Allah menyelimuti segalanya. DIA Maha Tahu segala yang awal, akhir dan semuanya...

Sekali lagi betapapun aku amat menginginkan sesuatu, tetapi hatiku harus ku persiapkan untuk menghadapi kenyataan yang tidak sesuai dengan harapanku..Kerana mungkin itulah yang terbaik bagiku..merurut penciptaku..Aku bertawakkal kepadaMu Ya Allah atas segala apa yang telah aku usahakan untuk diriku..Amin Ya Rabbal Alamin..

Justeru itu..aku mesti redha dengan kenyataan yang terjadi..bila sesuatu terjadi inilah kenyataan dan episod hidup yang harus aku jalani.. Aku harus menikmatinya dan aku tidak boleh larut dalam kekecewaan berterusan.. Kecewa dan sakit hati tidak akan merubah segalanya selain membuatkan diriku sengsara... Hatiku mesti menerima kenyataan, namun tubuh serta fikiranku harus tetap bekerja keras mengatasi dan menyelesaikan masalah ini...

Apabila nasi susah menjadi bubur...aku harus mencari ayam..kacang..bawang goreng...daun sup..dan sambal agar bubur nasi menjadi bubur ayam istimewa yang akhirnya tetap dapat ku nikmati.. dengan senang hati..

Aku tidak boleh terus menerus menzalimi diri dengan menyusahkan diriku..dengan fikiran buruk..aku harus tenang..yakin..profasional dan tawakkal.. Aku harus yakin hidup ini bagai siang dan malam yang silih berganti.. Pasti setiap kesenangan ada penghujungnya..bagitupun masalah yang menimpa pasti ada akhirnya.. Aku sepatutnya sabar..


"Sesungguhnya bersama kesulitan itu pasti ada kemudahan". Itu janji yang tidak pernah dimungkiri Allah..
Harus aku renungkan mengapa Allah menakdirkan semua ini menimpaku.. Boleh jadi peringatan atas dosaku, kelalaianku..atau mungkin detik kenaikan kedudukanku disisi Allah. Mungkin aku harus berfikir untuk mencari kesalahan yang harus aku perbaiki.. Allah satu-satunya penolongku..aku harus yakin..walau bergabung seluruh manusia dan jin untuk menjatuhkan diriku..tidak mungkin terjadi apapun tanpa izinNya. Hatiku harus bulat dan yakin hanya Allah lah yang dapat menolong dan memberi jalan keluar terbaik dari setiap urusan..
Tidak ada yang mustahil bagiNya..kerana segalanya adalah milikNya..dan sepenunnya dala kekuasaanNya.

Tidak ada yang dapat menghalangku jika Dia akan menolong hambaNya...Dialah yang mengatur segala sebab datangnya pertolonganNya..
Oleh itu..aku harus berjuang dan berikhtiar untuk mendekatiNya dengan mengamalkan segala yang disukaiNya.. dan melepaskan hati dari kebergantungan kepada selainNya...kerana selain Dia hanyalah sekadar makhluk yang tidak berdaya tanpa kekuatan dariNya..

Aku harus berpegang kepada janjiNya..

"Sesiapa yang bertaqwa kepadaKu, nescaya Ku beri jalan keluar dari setiap urusannya dan Ku beri rezeki (pertolongan) dari tempat yang tak terduga. Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Ku, nescaya akan Ku cukupi segala keperluannya". (QS65 (At-Thalaq):2-3)
Semoga rakan berbahagia berkongsi hadiah ini bersamaku..Amin. (^_~)

Ingatan Dari Seorang Sahabat ~ AIDAYATI HIDAYAH ABDULLAH

0 Responses