:: KeRaNa DIA LeBiH MenGeTaHui aPa Yg TerBaiK ::

KISAH DUA ORANG SAHABAT

Dua orang sahabat, seorang dari Pakistan dan seorang lagi orang British dalam perjalanan dari Lahore ke London atas urusan perniagaan. Mereka akan menaiki kapal terbang yang dijadualkan terbang jam 5:00pagi waktu tempatan.. Dek kerana solat Subuh adalah pada jam 4:20pagi, maka warga Pakistan telah bercadang untuk solat di lapangan terbang sebelum menaiki kapal terbang. Lagipun mereka masih boleh mendaftar masuk selewat-lewatnya pada jam 4:30pagi.

Ketika dalam perjalanan dari hotel ke lapangan terbang, tayar kereta yang mereka naiki telah bocor. Maka kerja-kerja pemasangan spare tyre(tayar simpanan dan bukannya perempuan simpanan, huhu), terpaksa dilakukan. Selesai memasang tayar simpanan, warga Pakistan mendapati jam telah menunjukkan pukul 4:20pagi dan ini bermakna telah pun masuk waktu Subuh. Maka dia telah solat di situ ketika sahabatnya dari British kurang bersetuju kerana mereka telah pun terlewat.

Malangnya, ketika sampai di lapangan terbang, kapal terbang telah pun berlepas. Maka mengomel la orang British tersebut dengan berkata:

"Sekarang kamu mohonlah pertolongan kepada Tuhan kamu. Aku rasa Tuhan kamu tidak akan dapat menolong kamu dalam hal dunia kamu. Sekarang, lihatlah betapa ruginya kita kerana sudah terlepas satu peluang perniagaan di London."

Sahabat dari Pakistan hanya tunduk kecewa dan berdoa dalam keadaan yang sedih,

"Ya Allah bantulah aku dan selamatkan aku dari fitnah orang yang bercakap besar"

Akhirnya, selepas berbincang panjang, mereka pulang kembali ke hotel.. Warga British tersebut terus merebahkan diri ke tilam dalam keadaan yang cukup kecewa.. Warga Pakistan pula hanya duduk lesu di sofa sambil menonton televisyen.. Tiba-tiba berita di televisyen memaparkan tragedi sebuah kapal terbang terhempas dan mengorbankan kesemua penumpang dan anak kapal.. Dan yang mengejutkan, kapal terbang tersebut adalah kapal terbang yang mereka patut naiki sebelum itu untuk ke London.

Sahabat dari Pakistan terus sujud syukur dan mengucapkan syukur kepada Allah kerana menyelamatkannya dari malapetaka tersebut. Sahabat warga British pula nyata terkejut dengan berita tersebut dan terus mengalirkan air mata..


***p/s : Janganlah kita terlalu sedih atau kecewa andai apa yang kita hendak...apa yang kita mahukan tidak dapat kita miliki...percaya dan yakinlah akan janji-janjiNYA....DIA tidak pernah memungkiri janji-janjiNYA...kecuali kita sebgai hamba-hambaNYA...jgn kita marah akan DIA akan apa y telah terjadi pada kita...DIA lebih mengetahui apa y terbaik buat setiap hamba-hambaNYA...dan pasti ada hikmah di sebalik setiap perkara y menimpa kita walaupun sepahit mana...sesukar mana perlu kita lalui....itulah ujian dalam kehidupan utk menguji keimanan kita terhadapNYA....seandai DIA kita jadikan sebgi tmpt bergantung...nescaya indahnya ujian hidup itu kerna hanya hamba-hambaNYA y yakin akan NYA akan merasai kemanisan dalam setiap ujian hidup....wallahualam...

0 Responses